Klachten, informatie en ondersteuning? OV loket !

tineke5woensdag 10 september 2008 16:32

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft gisteren het OV loket geopend. Een centraal klachtenloket bestond eerder nog niet en werd daarom vorig jaar door de ChristenUnie middels een amendement voorgesteld. Huizinga: "Als alle vragen, klachten en opmerkingen op de juiste plek terechtkomen, kunnen ze beter worden afgehandeld. En dat helpt om de kwaliteit van het openbaar vervoer omhoog te krijgen."

Een dergelijk loket kan voor reizigers een algemeen kanaal bieden voor het indienen van een klacht (onder anderen door een nieuwe website), reizigers (juridisch) adviseren over het afhandelen van een klacht en klachten bundelen en screenen als basis voor beleidsinformatie en collectieve actie.

Ook werd gisteren de website www.ovloket.nl gepresenteerd aan de aanwezigen. Het OV loket is een initiatief van reizigersvereniging ROVER, die met subsidie van het ministerie, één verzamelpunt heeft gerealiseerd voor vragen en klachten betreffende het openbaar vervoer. Michael van der Vlis, voorzitter van ROVER verhaalde in zijn korte inleiding over de ondoorzichtige structuur en de vele wisselingen van de wacht in het openbaar vervoer en de fors toegenomen hoeveelheid klachten die ROVER de afgelopen jaren ontving.

Huizinga omarmt het idee voor één digitaal loket over het openbaar vervoer. "Als alle vragen, klachten en opmerkingen op de juiste plek terechtkomen, kunnen ze beter worden afgehandeld. En dat helpt om de kwaliteit van het openbaar vervoer omhoog te krijgen." De staatssecretaris liet weten dat het een loket is waar alle reizigers terecht kunnen. "Rover-leden en niet-leden zijn voor het OV-loket gelijk.''

Het OV loket neemt klachten in behandeling, informeert en ondersteunt reizigers, handelt zo mogelijk individuele klachten af door middel van bemiddeling. Vaker voorkomende vragen en klachten worden gebundeld en het OV loket kaart zaken aan bij vervoerders of overheid waar zij kansen ziet voor oplossingen.

Tineke Huizinga
Verkeer & Vervoer