ChristenUnie Zeeland wil kijkwijzer voor festivals

20031031-kijkwijzerwoensdag 24 december 2008 10:00

De ChristenUnie in Zeeland pleit voor het instellen van een kijkwijzer bij theatervoorstellingen en festivals. De kijkwijzer zou vooraf informatie moeten geven over grof taalgebruik, geweld of bloot. De CU-fractie stelde vrijdag in Provinciale Staten van Zeeland voor een kijkwijzer in te voeren bij theatervoorstellingen en andere publieksfestivals.

Aanleiding voor het plan zijn negatieve ervaringen van mensen uit christelijke kring met bijvoorbeeld het Zeeland Nazomerfestival.

Aanstootgevend
Mensen storen zich aan de aanstootgevende inhoud. Wij willen dat het publiek vooraf informatie krijgt over de inhoud van een theatervoorstelling of festival", lichtte CU-fractievoorzitter Dick Visser uit Middelburg vanmorgen toe. „Mensen uit christelijke kring staan regelmatig voor de vraag of het verantwoord is naar zo'n evenement toe te gaan. Een kijkwijzer kan hen helpen een goede afweging te maken." Een kijkwijzer zou aan de hand van pictogrammen informatie moeten geven over taalgebruik, bloot en geweld.

Een kijkwijzer is voor tv-series niet ongebruikelijk, de invoering bij festivals zou -voor zover bekend- uniek zijn. De reacties op de CU-motie in Zeeland zijn positief. Provinciale Staten en het college (SGP/CU/CDA/GroenLinks) reageren „positief-sympathiek", aldus Visser. Ook de initiatiefnemer van het Zeeland Nazomerfestival staat er niet afwijzend tegenover. De gedachte is dat het beter is vooraf informatie te geven dan mensen voor het hoofd te stoten.

Uitwerking
Gedeputeerde Van Waveren (CDA) gaat aan de slag met het plan. In eerste instantie is de organisator van het Zeeland Nazomerfestival aan zet om het initiatief uit te werken. Om deze redenen heeft de CU vrijdag haar kijkwijzermotie aangehouden. Bij de uitwerking van het voorstel is de vraag of de organisatie zelf of een onafhankelijke instantie de kijkwijzer zou moeten samenstellen.

In de eerste vergadering van de commissie welzijn in januari brengt de fractie het plan weer ter tafel. De CU denkt aan invoering per 1 september. „Wij houden de vinger aan de pols en blijven de uitvoering toetsen." Mocht de uitvoering onvoldoende uit de verf komen, dan dient de CU alsnog haar kijkwijzermotie in. „We houden 'm in onze binnenzak".

CU-fractievoorzitter Visser erkent met zijn kijkwijzer de inhoud van de festivals niet te kunnen reguleren. „Dat kan ik niet opleggen, helaas. Maar het is in ieder geval een stap in de goede richting."

De CU overweegt het voorstel voor een kijkwijzer bij festivals en theatervoorstellingen ook onder de aandacht van andere provinciale CU-fracties te brengen. Ook brengt ze het mogelijk onder de aandacht van de CU-Tweede Kamerfractie.

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Zeeland wil kijkwijzer voor festivals'