Haagse folders niet meer in Arabisch

zaterdag 24 april 2004 11:05

Bron: Nederlands Dagblad

ChristenUnie-SGP Den-Haag presenteert integratienota

van onze redactie regio

DEN HAAG - De gemeente Den Haag moet stoppen met het aanbieden van informatie in andere talen dan het Nederlands.Dat voorstel doet de raadsfractie van de SGP-ChristenUnie in een nota over het integratiebeleid.

Wat de fractie betreft moeten allochtone nieuwkomers zoveel mogelijk geprikkeld worden Nederlands te leren. Door steevast gemeentelijke informatie in bijvoorbeeld Arabisch en Turks te blijven vertalen, vervalt de noodzaak voor allochtonen om het Nederlands eigen te maken. Ook in het Haagse onderwijs en bij de gemeente moet alleen Nederlands gesproken worden, vindt SGP-ChristenUnie.

Uit de notitie blijkt verder dat de fractie niets ziet in assimilatie, het volledig opgaan van andere culturen in de Nederlandse. 'Je moet dat niet willen en anderen niet aandoen', staat in de nota. 'Integratie met respect voor culturele en religieuze verscheidenheid' is wat de gemeenteraadsfractie nastreeft.

Opvallend is het voorstel voor de 'integratiekoppels'. Een immigrant en een ingeburgerde Nederlander trekken samen negen maanden op en maken uitstapjes naar musea en concerten. Op deze manier leren nieuwkomers de Nederlandse cultuur het beste kennen, oordeelt de SGP-ChristenUnie-fractie. Ieder koppel moet ook een kortingspas krijgen en een 'startpremie' van twintig euro om het eerste uitje te betalen.

Ook moet de gemeente de zogenaamde 'duale inburgeringscursus' versterken. Hierbij gaan nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk terwijl ze hun inburgeringscursus bijvoorbeeld 's avonds thuis achter de computer volgen.

Heeft de immigrant de inburgeringscursus met goed resultaat afgerond, dan is een feestje op zijn plaats, staat in de nota. Alleen dan krijgt hij de helft van de cursuskosten terugbetaald, want alle nieuwkomers gaan wat de SGP-ChristenUnie betreft vanaf 2005 zelf opdraaien voor de kosten. Mensen die weigeren, worden gedwongen om op eigen kosten deel te nemen aan de cursus.

Eenmaal op de arbeidsmarkt, moet de ingeburgerde allochtoon de eigen boontjes doppen. Van 'positieve discriminatie', het voortrekken van allochtonen bij vacatures, mag geen sprake meer zijn, meent de raadsfractie. 'Dit bevordert de negatieve beeldvorming', en de beste remedie daartegen is een 'hogere arbeidsmarktparticipatie op basis van gelijke behandeling'.

In het land

Reacties op 'Haagse folders niet meer in Arabisch'