Wim Rietkerk raadslid ChristenUnie in Utrecht

dinsdag 06 juli 2004 15:09

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie regio

UTRECHT - Emeritus predikant drs. W.G. Rietkerk wordt raadslid voor de ChristenUnie in Utrecht. Hij volgt drs. R.M. Freeke op, die de raad verlaat.Het is de bedoeling dat Rietkerk ook bij de raadsverkiezingen in 2006 lijsttrekker is bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Dat Wim Rietkerk (63) de opvolger wordt van Roel Freeke (32), is opmerkelijk. Rietkerk stond bij de jongste verkiezingen in Utrecht, vanwege de gemeentelijke herindeling gehouden in 2000, op de laatste plaats van de ChristenUnie-lijst en was dus 'lijstduwer'. Dat hij nu raadslid wordt, betekent dat alle overige kandidaten op de lijst af dienen te zien van hun plek.

De kandidatenlijst bevatte dertig namen. Een aantal mensen woont niet meer in Utrecht, wat een voorwaarde is voor het raadslidmaatschap, maar zo'n twintig kandidaten moeten daadwerkelijk bedanken voor de zetel om Rietkerk het raadslidmaatschap te bezorgen.

Verder is Rietkerk emeritus predikant van de Nederlands Gereformeerde Kerken, en onder meer bekend van de stichting L'Abri, voor werk ter verbreiding van het evangelie. Volgens scheidend raadslid Roel Freeke voldoet Rietkerk aan het profiel dat is opgesteld om een opvolger te vinden. ,,Daarvoor kwamen alle mensen op de lijst in aanmerking. Hoewel Rietkerk al wat ouder is en de Utrechtse afdeling van de ChristenUnie een jonge, is de keus met overtuiging gemaakt.''

Freeke zelf heeft na een kleine zes jaar raadslidmaatschap het gevoel dat hij plaats moet maken voor een ander. ,,Je hebt op een zeker moment toch te maken met enige sleetsheid.'' Vanuit zijn ervaring drong Freeke erop aan dat zijn opvolger tijdig zou starten. ,,Dan kan hij zich voorafgaand aan de verkiezingen nog volop inwerken. Het is nogal wat om een eenmansfractie te vormen in zo'n grote stad. Een nieuwe lijsttrekker moet minimaal één jaar voor de verkiezingen beginnen.''

Hoewel het de bedoeling was dat Freekes opvolger volgend voorjaar zou aantreden, is dat nu vervroegd. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de opvolging al rond is, maar ook op verzoek van Roel Freeke zelf. Vanwege gezinsuitbreiding komt het hem goed uit dat hij binnenkort kan afzwaaien als raadslid.

Freeke gaat zich meer toeleggen op zijn werk voor een onderzoeks- en adviesbureau ten behoeve van gemeenteraden, waarvan hij mede-eigenaar is.

In het land

Reacties op 'Wim Rietkerk raadslid ChristenUnie in Utrecht'