‘Mijn fout zou niet onvergeeflijk moeten zijn’

Fractieblog-esmemaandag 28 maart 2011 13:34

Afgelopen vrijdag was ik bij het symposium ‘Ontmoeten met passie’ van de Time-out voorziening Het Passion in Hummelo. De afgelopen maanden is een effectiviteitonderzoek gedaan van de time-outvoorziening Het Passion in Hummelo. De time-outvoorziening is een tijdelijke opvang voor dak- en thuislozen vanuit heel Nederland. De dak- en thuislozen verblijven in de voorziening om op krachten te komen en om bezig te zijn met herbezinning, doorverwijzing en voorbereiding voor een vervolgtraject.

Kenmerkend voor de time-outvoorziening is dat er elke week diaconale (vakantie)vrijwilligers aanwezig zijn die ondersteunende diensten aan de gasten, de dak en thuislozen, bieden. Vrijwilligers en hulpverleners gaan naast de gasten staan, met betrokkenheid en aandacht voor het verhaal van de gast om vervolgens te kijken wat men voor de ander kan betekenen in zijn of haar nood.

Uit het rapport ‘Van grote betekenis’ blijkt dat juist deze manier van werken effect heeft op de levens van de gasten; dak- en thuislozen uit het hele land. Ze krijgen weer het gevoel dat ze gezien worden en mens mogen zijn in plaats van een probleem. Van daaruit is verder herstel mogelijk, persoonlijk maar ook herstel van contact met familie of vrienden. Vanuit dit eerste herstel wordt passende hulp gezocht. In vele gevallen lukt dat, ook al is het een lange weg. Maar de kern is, ze staan er niet alleen voor.

Het mooie is dat Het Passion laat zien dat het christelijke principe ‘Goed doen loont!’ werkt! Duidelijk werd hoe effectief passie is. Ik zou graag een reactie van het kabinet op dit rapport willen hebben, in het bijzonder van staatssecretaris Van Veldhuizen en minister Opstelten. Dit verhaal over passie is totaal anders dan de ideeen dat harder en nog harder straffen bij deze groep ‘overlastgevers en criminelen’ zou werken.  Deze zorg met passie bespaart justitie en politie ook nog eens kosten. 1 euro extra zorg bespaart 2,19 euro elders, heeft de gemeente Rotterdam berekend.

Een opmerking van een dakloze die me raakte: ‘Ik heb een fout gemaakt. Die zou niet onvergeeflijk moeten zijn.’ Daar gaat het om. Over fouten moet niet makkelijk heen worden gestapt. Die softe benadering past niet. Maar als er gestraft wordt  moet een mens daar uiteindelijk beter van worden. Daarbij hoort aandacht voor verzoening en herstel!

Geraakt door deze passie? Nog wat vakantieweken over? Een diaconale werkvakantie bij het Passion is dan zeker de moeite van het overwegen waard. www.hetpassion.nl

Esmé Wiegman

Esmé Wiegman
fractieblog

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2011 > maart