ChristenUnie: onbegrijpelijk dat meerderheid Kamer vetorecht verspeelt

donderdag 08 december 2011 17:14

De Tweede Kamer heeft vandaag een motie van de SP en ChristenUnie verworpen, die wilde regelen dat Nederland en andere kleine landen in de Eurozone een veto behouden over uitbetalingen uit het nieuwe noodfonds, ESM. Tot op heden konden alle landen die geld storten in het fonds een veto uitspreken over de besteding van de middelen. Nu liggen er plannen op tafel in Brussel om niet meer unaniem, maar met 85% van de stemmen te besluiten tot uitbetaling. Feitelijk hebben de grote landen straks nog wel een vetorecht, maar de kleinere landen, waaronder Nederland, niet meer.

Tweede Kamerlid Carola Schouten: ,,Het is onbegrijpelijk dat de Kamer hiermee het eigen budgetrecht opgeeft. We mogen straks wel geld storten in het noodfonds, maar hebben geen poot om op te staan als het in onze ogen verkeerd besteed wordt. De Kamer had het kabinet vandaag kunnen dwingen om het vetorecht te regelen in Brussel. Aangezien het om Nederlands belastinggeld gaat moet de Kamer hier ook een stem in hebben.”

Carola Schouten

Nieuwsarchief > 2011 > december