Subsidie voor vrijwillige schuldhulpverlening levert geld op

20111221-rapport-vrijwilligers-ortega-3woensdag 21 december 2011 17:28

De vrijwillige schuldhulpprojecten die op initiatief van ChristenUnie-Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn zijn gestart, zijn een groot succes. Uit een onderzoek blijkt dat de projecten de samenleving geld hebben opgeleverd. Ortega: “Dit onderzoek bevestigt dat de inzet van vrijwilligers van groot belang is. Het kabinet zou daar meer rekening mee moeten houden.” Het onderzoek is gedaan door Social Force en Regioplan in opdracht van acht organisaties die met de zogenaamde ‘Ortega-gelden’ projecten hebben uitgevoerd op het gebied van de inzet van vrijwilligers bij schuldhulpverlening.

In 2009 nam de Tweede Kamer een motie van Cynthia Ortega aan om vrijwillige schulpprojecten financieel te ondersteunen. Uit het onderzoek blijkt nu dat iedere euro subsidie de samenleving 1,30 tot 2,90 euro oplevert. De vrijwilligers nemen onder meer werk uit handen van professionele schuldhulpverleners, voorkomen uitval van schuldhebbers en voorkomen van crisissituaties (zoals huisuitzetting, of afsluiting van gas). De onderzoekers schatten bovendien dat het werkelijke rendement nog hoger ligt, omdat ze niet hebben meegerekend in hoeverre nazorg van vrijwilligers voorkomt dat mensen opnieuw in schulden vervallen.

Vanwege het hoge rendement, en doordat naar verwachting het aantal schuldhebbers zal toenemen, heeft de ChristenUnie aangedrongen op voortzetting van de financiering van vrijwillige schuldhulpprojecten. Het kabinet was hier echter op tegen. Ortega begrijpt dit niet: “Het kabinet wil meer verantwoordelijkheden bij de samenleving leggen. Juist in dat licht zou je verwachten dat het vrijwilligers ondersteunt,” zegt het Kamerlid. “Door alleen maar te bezuinigen versterkt het kabinet de samenleving niet, maar gooit het alleen taken over de schutting. Dat is niet verantwoordelijk, en kost uiteindelijk alleen maar meer geld.”

Cynthia Ortega

Reacties op 'Subsidie voor vrijwillige schuldhulpverlening levert geld op'

Nieuwsarchief > 2011 > december