“Kabinet vergeet ouderen, chronisch zieken en gehandicapten”

carla-dik-banner-2-944x390donderdag 17 september 2015 09:57

In een alternatieve begroting die de ChristenUnie een dag na de begroting van het kabinet presenteerde, wordt meer geld vrijgemaakt voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Volgens ChristenUnie-Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber is het kabinet deze groepen vergeten bij het opstellen van de begroting voor 2016. “Na jaren van bezuinigingen moeten ook zij ervan profiteren dat het nu beter gaat met Nederland. In onze tegenbegroting merken ook ouderen, zieken en gehandicapten dat in hun portemonnee en is er extra geld voor verbeteringen in de zorg.”

In de begroting van de ChristenUnie gaan chronisch zieken en gehandicapten er in totaal €100 miljoen op vooruit. Daar bovenop komt een extra tegemoetkoming voor ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen van nog eens €100 miljoen. Om de koopkracht van ouderen verder te repareren wordt de ouderenkorting verder verhoogd dan in het kabinetvoorstel: ook hier maakt de ChristenUnie €100 miljoen voor vrij. Voor de langdurige zorg komt er in de begroting van de ChristenUnie €300 miljoen bij.

Carla Dik-Faber: “Veel mensen maken zich zorgen om de zorg. Met de focus op werkenden van het kabinet, dreigen zij echter vergeten te worden. Dat mag niet gebeuren. Daarom is er in onze begroting meer geld voor ouderen, zieken en gehandicapten. Ook investeren we in de zorg zelf. Dagbesteding is belangrijk voor mensen die zorg nodig hebben, maar ook voor mantelzorgers, zodat zij niet overbelast raken. Ook investeren we in verpleeghuizen. We willen dat verzorgenden kunnen blijven werken om de zo noodzakelijke zorg en ondersteuning te bieden. Ieder leven is waardevol, ook in de kwetsbare fase aan het eind van ons leven."

Carla Dik
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op '“Kabinet vergeet ouderen, chronisch zieken en gehandicapten”'

Nieuwsarchief > 2015 > september