News (Dutch)

1. 20240419-CU-Magazine-Mirjam-BartWallet-17.jpg
    CU logo onder elkaar blauw
    Blog by Webredactie on May 23, 2024

Antisemitisme: kijk je weg of sta je op?

Sinds 7 oktober neemt het antisemitisme schrikbarend toe, ook in Nederland. Joodse Nederlanders worden lastiggevallen en bedreigd. Ze voelen zich diep onveilig. Hoe is de situatie? En vooral: wat kunnen we zelf doen? In gesprek met politicus Mirjam Bikker en historicus Bart Wallet.

2. Zetels Tweede Kamer.jpg
    Blog by Don Ceder on May 23, 2024

Initiatiefwet: 2% NAVO-norm in de wet

De overheid heeft de grondwettelijk taak om onze veiligheid te verzorgen. We werken daarom altijd aan goed beleid om onze veiligheid op orde te houden. Dat begint bij onze eigen defensie, die in de eerste plaats werkt aan het beschermen van onze eigen bevolking en in NAVO-verband bijdraagt aan vrede en stabiliteit op ons continent en in de wereld.

3. Mirjam Bikker 2023 - Foto: Nienke van Denderen
    Blog by Mirjam Bikker on May 22, 2024

Kies partij voor de samenleving

Hoop is licht dat vanuit de toekomst op het heden valt, schrijft de priester Thomas Halik. En het maakt dus veel uit welke toekomst je voor ogen hebt. Daar moest ik aan denken bij het eerste woord van dit coalitieakkoord. Hoop.

4. Psycholoog
    Blog by Mirjam Bikker on May 21, 2024

Kamermeerderheid stemt in met initiatiefwet versterken suïcidepreventie

De inzet van de landelijke en lokale overheid om zelfdodingen te voorkomen wordt een wettelijke verplichting. Een brede Kamermeerderheid, bijna unaniem, stemde vandaag in met onze initiatiefwet die dat gaat regelen.

5. Gaza/Israel
    Blog by Don Ceder on May 17, 2024

Bijdrage Don Ceder debat situatie Gaza

Voorzitter, een van de meest indrukwekkende ontmoetingen in mijn leven was in de Palestijnse gebieden, waar ik een geheime ontmoeting tussen een Palestijnse burgemeester en een Israëlische burgemeester van een nederzetting meemaakte.

Tags:

6. Zetels Tweede Kamer 16-9.jpg
    Blog by Mirjam Bikker on May 16, 2024

Persreactie Mirjam Bikker: Een akkoord met een wankel fundament, veel wensdenken en wilde symbolen.

Een akkoord met een wankel fundament, veel wensdenken en wilde symbolen. De ChristenUnie vindt het keihard nodig dat we problemen concreet oplossen. Dat de polarisatie en vervreemding wordt aangepakt, dat we investeren in goed samen leven. Maar met veel wilde symbolen, heb je nu wel de droomvlucht maar komen echte oplossingen geen steek dichterbij. Omzien naar de ander, naar de schepping, dat staat op een laag pitje. Op een aantal goede voornemens na blijft de vraag op heel veel punten: hoe dan?

7. Portret Mirjam Bikker door Nienke van Denderen - 82.jpg
    Blog by Mirjam Bikker on May 14, 2024

‘Wie wereldwijd rondkijkt weet… zo vanzelfsprekend is vrijheid niet.'

Godlof!
    Hun namen worden gered
    Keren terug in de stad
    Waar zij woonden
    De weggevoerden

8. PartijbureauCU
    CU logo onder elkaar blauw
    Blog by Webredactie on April 30, 2024

Verklaring ChristenUnie

Eerder vandaag is een groep activisten het partijbureau van de ChristenUnie binnengedrongen. De ChristenUnie keurt deze actie ten stelligste af. Demonstreren is een groot goed in ons land. Ongevraagd een pand binnendringen valt daar niet onder. Integendeel. Het brengt de veiligheid van onze medewerkers in gevaar. Dat is onacceptabel. Het aanbod om met enkele van de demonstranten het gesprek aan te gaan werd geweigerd. Men weigerde vervolgens ons pand te verlaten. Inmiddels is de actie door de politie beëindigd.

9. WhatsApp Image 2024-04-11 at 13.47.49 (1).jpeg
    Blog by Don Ceder on April 11, 2024

Don Ceder over delegatiereis Oekraïne: ‘de dankbaarheid, maar ook de urgentie voor steun is groot’.

Begin april was ik met een delegatie Kamerleden in Oekraïne. Het was een indrukwekkende reis waarin we het gesprek hebben kunnen voeren met verschillende overheden, parlementariërs, ngo’s en bewoners van getroffen gebieden. We spraken over de oorlog, de huidige situatie in Oekraïne en de vooruitzichten.

10. jeugd.jpg
    Blog by Don Ceder on April 9, 2024

Misstanden in de gesloten jeugdzorg tonen opnieuw aan: het moet rigoureus anders

De signalen over ernstige misstanden in de gesloten jeugdzorg naar aanleiding van het recente rapport van Jason Bhugwandass maken veel los: in de politiek én in de samenleving. De bevindingen zijn schokkend en vragen om actie. We zien opnieuw dat het zo niet langer kan en daarom is dit opnieuw een duidelijke boodschap dat het proces om écht een duurzame verandering in te zetten onverminderd voortgezet dient te worden. GL-PvdA en NSC dienden een motie in om een beknopte parlementaire enquête te houden om de misstanden verder te onderzoeken. Hieronder leggen we uit waarom we hier tegen stemden.