Joël Voordewind neemt deel aan debat over vredesmissies

woensdag 05 mei 2010 12:00

Op 5 mei neemt Joël Voordewind deel aan een debat over de toekomst van Nederlandse vredesmissies. Dit doet hij tijdens het Bevrijdingsfestival in Wageningen. Daar gaat Joël Voordewind in debat met Femke Halsema (GroenLinks), Harry van Bommel (SP), Mark Rutte (VVD), Frans Timmermans (PvdA), Alexander Pechtold (D66) en Jack de Vries (CDA).

Het thema van Bevrijdingsdag van dit jaar is 'vrijheid wereldwijd'. Het specifieke debat gaat over 'de Nederlandse bijdrage aan vrede en veiligheid wereldwijd'. In het debat zal het dus vooral gaan over de invulling van toekomsige Nederlandse vredesmissies. De vredesmissie in Uruzgan loopt dit jaar ten einde. Het is dan goed een duidelijke visie te hebben over de rol van Nederland in de wereld als het gaat om het gaat om het brengen of handhaven van vrede en veiligheid. Belangrijke vragen hierbij zijn:  Welke rol krijgt de Nederlandse krijgsmacht  toebedeeld in het brengen en handhaven van vrijheid, vrede en veiligheid? In welk soort missies kan de Nederlandse krijgmacht het beste worden ingezet? Aan de hand van verschillende stellingen kunnen de politici reageren en hun standpunt duidelijk maken.

Na dit debat over Nederlandse vredesmissies wordt er nog op een kleiner podium gedebateert over alternatieven voor een Nederlandse bijdrage aan vrijheid, vrede en veiligheid in Afghanistan. Aan dit debat neemt ook Joël Voordewind mee. In dit debat maken de verschillende deelnemende partijen duidelijk hoe zij na de verkiezingen met vraagstukken van vrede en veiligheid in Afghanistan zullen omgaan.

Een gedeelte van het debat zal ook door de NOS op televisie worden uitgezonden.

Archief > 2010 > mei