Klachten, procedures en geschillen
Heb je een klacht binnen de ChristenUnie? Of gaat het om een integriteitskwestie, een selectieprobleem of een organisatorische zaak? Hier lees je welke soorten klachten er zijn, wat er gebeurt na een melding en wanneer je de geschillencommissie kunt benaderen.
Eerst intern, of via vertrouwenspersoon
Formele klacht indienen
Je kunt een klacht indienen via het klachtenformulier / klachtenloket. De klacht wordt beoordeeld en onderzocht door een onafhankelijke klachtencommissie onder verantwoordelijkheid van de directie van het partijbureau. Namen van klager en betrokkenen worden vertrouwelijk behandeld. Het bevoegd gezag (lokaal of landelijk bestuur) neemt op basis van het rapport een gemotiveerde beslissing binnen twee weken na ontvangst van het onderzoeksrapport. Tegen die uitspraak kun je in beroep bij de geschillencommissie.
Ja, als dat mogelijk en veilig is. Anders kan een vertrouwenspersoon je ondersteunen.
Iemand extern en onafhankelijk die klachten of twijfels vertrouwelijk bespreekt.
Binnen vijf werkdagen ontvankelijkheidstoets, binnen twee weken een bevestiging, eindrapport binnen max. 4–6 weken.
Onafhankelijke beroepsmogelijkheid bij onvrede met de uitspraak. Adviezen zijn bindend.