Word vrijwilliger bij de ChristenUnie

Veelgestelde vragen over vrijwilligerswerk

• Hebben jullie nog meer informatie over vrijwilligerswerk voor de ChristenUnie?

Behalve de informatie op deze pagina en op www.christenunie.nl/doemee valt er natuurlijk nog veel meer te doen en te vertellen over hoe je onze mooie partij kunt ondersteunen. Neem vooral vrijblijvend contact op met onze vrijwilligerscoördinator Anja Smits via vrijwilligers@christenunie.nl of via 033-4226969.

• Hoe kan ik mij aanmelden als vrijwilliger?

Als je wilt helpen als landelijk vrijwilliger, campagnevrijwilliger of door mee te bidden kun je je aanmelden via deze pagina: https://www.christenunie.nl/doemee.

Als je lokaal mee wilt doen dan kun je ook contact opnemen met je lokale ChristenUnie afdeling. De contacten vind je hier. Contacten voor de provinciale unies vind je hier.

Mailen naar vrijwilligers@christenunie.nl of bellen naar 033-4226969 mag natuurlijk ook!

• Wat voor vrijwilligerswerk zou ik kunnen doen?

Telefonisch inlichtingen verstrekken

Dagelijks bellen allerlei mensen naar het partijbureau in Amersfoort. Soms zijn dit leden die zorgen over actuele zaken willen delen, soms bestuurs- of fractieleden met vragen over opleidingen of op zoek naar een adviseur. Het komt voor dat hulp nodig is bij het vinden van informatie over onze standpunten of dat een aanvraag gedaan wordt voor een media optreden met een van onze Kamerleden. Heb jij 1 dagdeel in de week beschikbaar en vind je het leuk deze vragen te beantwoorden? Dan gaan wij graag met jou in gesprek.

Post verzendingen klaarmaken

Nieuwe ChristenUnie leden krijgen een leuk welkomstpakketje opgestuurd om hen een warm welkom te heten. Ook gaan regelmatig pakketjes de deur uit voor bijvoorbeeld besturen of fracties, voor scholieren die een spreekbeurt willen houden of geïnteresseerden die meer willen weten over onze partij. Heb jij 1 of 2 keer per maand een dagdeel beschikbaar om hierbij te helpen op ons partijbureau in Amersfoort? Dan horen we dat graag.

Chauffeurs voor Kamerleden/kandidaten/buitenlandse gasten

Hoewel onze politici vaak kiezen voor de trein zijn er ook momenten waarop de volle agenda of de afstand het niet toelaat om voor deze optie te kiezen. In zo'n geval doen we graag een beroep op een van onze vrijwillige chauffeurs om hen van A naar B te rijden. Dit kan zijn tijdens intensieve campagnes maar ook buiten de verkiezingen om, bijvoorbeeld voor werkbezoeken of media optredens laat op de avond. Ben je een ervaren chauffeur en wil je je af en toe op deze manier inzetten, dan horen we graag van je.

Chauffeurs voor de foodtruck

Onze mooie blauwe foodtruck is een echte publiekstrekker gebleken tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 maar bijvoorbeeld ook op Opwekking. Het is de bedoeling om de foodtruck zo vaak mogelijk te gebruiken bij evenementen waar we een stand hebben, tijdens de zomertour en natuurlijk op campagnezaterdagen. De foodtruck is een kleine ongeremde aanhanger van 550 kg waarvoor rijbewijs B voldoende is. Een auto met trekhaak en enige ervaring met het rijden met aanhanger of caravan is natuurlijk wel handig. Wie wil ons hiermee helpen?

Stand bemannen/bevrouwen

Tijdens grote evenementen als Opwekking, New Wine, het Graceland Festival en de Nederland Zingt Dag zijn wij graag van de partij. Om onze leden te ontmoeten, interessante gesprekken aan te gaan, te laten zien waar wij voor staan en natuurlijk om nieuwe leden te werven. Ben jij al bezoeker van deze evenementen en wil je 1 of 2 uur bij de stand meedoen, dan zou dat geweldig zijn. Wil jij als dag-gast bij het evenement langskomen en zowel iets meemaken van het evenement zelf als een dagdeel bij onze stand staan, dan is dat ook mogelijk. Meld je aan!

Gastvrouw/gastheer bij bijeenkomsten

Nu we elkaar weer volop kunnen ontmoeten worden steeds vaker ChristenUnie bijeenkomsten georganiseerd. Dit kan een kleine netwerkbijeenkomst zijn op het partijbureau of op een locatie ergens in het land. Of een wat groter event van het ondernemersplatform of onze goed bezochte partijcongressen. Praktische hulp bij de voorbereiding van deze bijeenkomsten is zeer welkom. Dan gaat het om het verzamelen van allerlei promotie- en andere materialen aan de hand van een paklijst. Verder natuurlijk het inrichten van de locatie en het verwelkomen van de deelnemers. Soms is hulp bij de catering nodig en uiteraard is hulp bij het opruimen achteraf altijd welkom. Is dit iets voor jou dan horen we dat graag.

Technische ondersteuning online

Ons aanbod aan cursussen voor leden, politici en besturen wordt voor een deel online gegeven. Ook zijn er af en toe online ledensessies waarbij vragen gesteld kunnen worden aan onze Kamerleden of bewindspersonen. Regelmatig vinden trainers en sprekers het fijn om op deze avonden technische ondersteuning te krijgen van iemand die handig is met Zoom. Heb je daar ervaring mee en ben je misschien ook bekend met Kahoot of Mentimeter? Meld je aan en doe mee.

Campagnevrijwilliger

De eerstvolgende verkiezingen zijn de Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen in maart 2023. Hiervoor worden eerst verkiezingsprogramma's geschreven en kandidatenlijsten gemaakt. Daarna worden acties bedacht en uitgevoerd. Als campagnevrijwilliger kun je hieraan meedoen. Meld je aan!

Meebidden

Al ons werk wordt gedragen door gebed. Wil je concreet meebidden, vraag dan de maandelijkse gebedsbrief aan via www.christenunie.nl/gebed Ook is het mogelijk om op zaterdagmorgen aan te sluiten bij een online gebedsuur van 9.00-10.00 uur. Mail voor de link naar gebed@christenunie.nl Een aantal keer per jaar zijn er gebedsbijeenkomsten in de Bergkerk in Amersfoort. Deze worden aangekondigd via de gebedsbrief.