Reactie op rapport over interlandelijke adoptie

stienekevandergraaf2018
Door Stieneke van der Graaf op 8 februari 2021 om 18:10

Reactie op rapport over interlandelijke adoptie

Vandaag kwam de Commissie Joustra met haar onderzoeksrapport naar buiten over misstanden die zijn geconstateerd bij interlandelijke adoptie en de rol en verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid daarbij.

Bij het lezen van het rapport gaan mijn gedachten in de eerste plaats naar de kinderen die hierbij betrokken zijn, hun biologische ouders en hun adoptieouders. Bij hen maakt dit indringende rapport heel veel los.

Het is goed dat het kabinet excuses heeft gemaakt en dat geadopteerden die op zoek zijn naar hun afkomst ondersteuning krijgen van een landelijk expertisecentrum.

Het besluit om voorlopig een deel van de lopende adoptieprocedures op te schorten is een heel ingrijpend besluit voor mensen die nu in een adoptieprocedure zitten.

Het rapport dwingt ons nu om na te denken over de toekomst van interlandelijke adoptie. Ik vind dat we hier zorgvuldig naar moeten kijken. Definitieve besluiten hierover moeten nu niet op stel en sprong genomen worden door een demissionair kabinet. Dat moet worden overgelaten aan een nieuw kabinet. In de tussentijd gaan we in gesprek met de Commissie Joustra over dit rapport en met mensen die geraakt worden door de boodschap van dit rapport en de voorlopige reactie daarop.

Labels: