De enige zekerheid die veel werknemers op de huidige arbeidsmarkt hebben, is de flexibiliteit van hun baan. We willen af van de situatie dat tijdelijke werknemers voor een werkgever goedkoper zijn dan werknemers die voor onbepaalde tijd in dienst zijn. We streven duurzame arbeidsverhoudingen na tussen werkgevers en werknemers. Bedrijven en werknemers die in elkaar investeren. Voor mensen die duurzaam of tijdelijk afhankelijk zijn van een beschermde werkomgeving, moeten sociale werkvoorzieningen voldoende werkplekken bieden als vangnet en als springplank.

Hervorm de arbeidsmarkt
De negatieve uitwassen van onze flexibele arbeidsmarkt pakken we aan. Zoals de doorgeschoten flexibilisering in de vorm van een cultuur van uitbesteden en tijdelijke contracten

De sterke groei van het aantal werknemers met een flexibel contract en het aantal zzp’ers is geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van regels in het arbeidsrecht, de sociale zekerheid en de fiscaliteit. Het is de hoogste tijd om werk te maken van deze plannen en werknemers meer zekerheid te geven. Bijvoorbeeld via de wetsvoorstellen ‘Meer zekerheid flexwerkers’ en ‘Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’, die spoedig door de Tweede Kamer behandeld moeten worden.

Aan de andere kant moet het voor werkgevers (financieel) aantrekkelijker worden om mensen in vaste dienst te nemen. Daarom verlagen we de aof- en awf-premies.

Werkenden met gewone inkomens – van een
minimumloon tot circa twee keer modaal –
moeten netto meer overhouden van hun loon.
De ChristenUnie heeft een doordacht en werkend
voorstel voor belastingen en toeslagen. Voor
inkomen uit werk betekent dit concreet dat de
eerste € 30.000 inkomen belastingvrij is. Nu
is de belastingdruk op extra verdiensten (het
percentage belasting dat je betaalt over elke euro
meer inkomen, marginale druk) veel te groot.
In sommige gevallen zelfs boven de 100%. Dat
betekent dat één euro extra verdienen ertoe
kan leiden dat je er netto op achteruit gaat.
In het door het CPB doorgerekende nieuwe
belastingstelsel van de ChristenUnie is de
marginale druk altijd lager dan 50%. Werken
wordt daarmee veel lonender.

De krimpende beroepsbevolking, bestaande
arbeidsmarktkrapte, grote maatschappelijke
uitdagingen (bijvoorbeeld verduurzaming) en
groeiende vraag naar personeel in publieke
sectoren zoals defensie en zorg, is een grote
puzzel voor de arbeidsmarkt en economie. Deze
structurele krapte vraagt om een gezamenlijke,
met ‘de polder’ gedragen, aanpak. Werkgevers,
werknemers, overheid en maatschappelijke organisaties maken samen de arbeidsmarkt
toekomstbestendig. In goed polderoverleg maken
we eerlijke keuzes over hoe we arbeid anders
organiseren, arbeid eerlijker verdelen en welke
prioriteiten we stellen in publieke dienstverlening.
Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig
antwoordvoor de oplossing van onze structurele
tekorten.

De verschillen tussen zelfstandigen en werknemers
in loondienst worden verkleind. Een verplichte
verzekering tegen arbeidsongeschiktheid is
noodzakelijk. Fiscale voordelen voor zelfstandigen
worden in een verstandig tempo omgevormd naar
één werkendenkorting. Die voordelen waren een
belangrijke oorzaak voor de groei van het aantal
zzp’ers in de afgelopen vijftien jaar.

Er wordt streng toegezien op de naleving van het
nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche.
Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel wordt
de uitzendsector eindelijk gereguleerd. Het is
nu te makkelijk om met een uitzendbureau veel
geld te verdienen ten koste van de werk- en
woonsituatie van kwetsbare werknemers, vaak
arbeidsmigranten. Arbeidsmigranten worden in te veel gevallen behandeld als stukgoed,
waarbij zij door de koppeling van bed en baan
kwetsbaar zijn voor dakloosheid. Sectoren
die geen verbetering laten zien in hoe ze met
mensen omgaan (zoals de vleessector), krijgen
een uitzendverbod opgelegd.

Er zijn Europese afspraken nodig over
vestigingseisen voor ondernemingen om
brievenbusfi rma’s te voorkomen. Ook moeten er
afspraken komen over doordetachering van niet-
EU burgers die hier via landen als Litouwen of
Roemenië komen werken.

De trend dat de salarissen aan de top sneller
groeien dan salarissen op de werkvloer, moet
worden gekeerd. Zeker in semipublieke sectoren
zoals de zorg, de pensioensector of het openbaar
vervoer, is het ongemakkelijk dat bestuurders
zeer hoge inkomens verdienen terwijl het geld
(grotendeels) publiek is. De Wet normering
topinkomens (Wnt) moet strakker gehandhaafd
worden en ook van toepassing worden op semi-
publieke sectoren zoals pensioenfondsen (en
-uitvoerders), overheidsbedrijven, de gehele
gezondheidszorg en alle staatsdeelnemingen.

Werk is meer dan inkomen: het geeft mensen
structuur, eigenwaarde en verbondenheid met
collega’s. Een baan is daarmee de beste vorm
van sociale zekerheid. Iedereen die aan de kant
staat of een afstand heeft tot de arbeidsmarkt,
moet volwaardig kunnen meedoen in de
samenleving. De ondersteuningsbehoefte van
de werknemer staat centraal, bijvoorbeeld via
extra begeleiding of een beschutte werkplek. De
verschillende instrumenten (zoals jobcoaching
of loonkostensubsidie) worden eenvoudiger
toegankelijk voor werkgevers, ongeacht via welke
wet (WIA, WW, bijstand) de werknemer nu een
uitkering ontvangt.

Pieter Grinwis, Mirjam Bikker, Don Ceder

Opstaan voor een overheid die verbindt

Omdat wij geloven in een regering die opstaat voor het goede. Die niet gaat voor wat makkelijk of populair is, maar voor wat juist is. Gedreven door ons geloof, bouwen we aan wat standhoudt.

Wat jij kan doen

Sta op
en doneer

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Nu doneren

Sta op en
word lid

Dankzij zo’n 24.000 ChristenUnie-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, impact maken in de politiek. En jij kan bijdragen hieraan.

Ik wil lid worden

Sta op en
werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.

Word vrijwilliger