Iedereen binnen de ChristenUnie moet zich veilig voelen. Heb je zorgen over gedrag, integriteit of veiligheid binnen de partij? Dan kun je terecht bij een onafhankelijk vertrouwenspersoon of via een meldpunt.
Tip: Vaak is het het beste om je zorgen eerst te bespreken met degene of het team waar het om gaat. Denk aan een lokaal bestuur, een fractie of een campagneteam. In veel gevallen leidt een gesprek al tot een oplossing.
In veel gevallen kun je je klacht of zorg het beste eerst bespreken met de betrokken mensen zelf, bijvoorbeeld een lokaal bestuur of fractie. Als dat niet lukt of niet veilig voelt, dan zijn er andere routes.
De ChristenUnie werkt met twee externe, onafhankelijke vertrouwenspersonen. Je kunt hen benaderen voor advies, een luisterend oor of om te bespreken of je iets wilt melden.
Let op: Alles wat je deelt, blijft vertrouwelijk. Niets wordt doorgegeven zonder jouw toestemming.
Is opgeleid als pastoraal werker en vertrouwenspersoon. Hij is als zelfstandige werkzaam als externe vertrouwenspersoon voor verschillende organisaties. Tot 2021 was Jonathan onderdeel van het bestuur van ChristenUnie Amsterdam.
vertrouwenspersoon@gewoonjonathan.nl
Is sinds 1 juli 2025 extern vertrouwenspersoon voor de ChristenUnie. Ze groeide op in Papua als kind van een zendingsechtpaar. Terug in Nederland werd politiek vaak besproken in het gezin, waardoor zij goed bekend is met de ChristenUnie.
Na een loopbaan in de zorg werkt Karin nu als vertrouwenspersoon voor diverse organisaties. Aan melders bied ze een luisterend oor zonder te oordelen. Contact opnemen kan altijd, ook zonder directe aanleiding, gewoon voor advies of kennismaking.
vertrouwenspersoon@tiskapunt.nl
Kun je of wil je je zorgen niet bespreken met de betrokken persoon of het bestuur? Dan kun je een formele melding doen bij het partijbureau. Je melding wordt serieus en vertrouwelijk behandeld.
E-mail: klacht@christenunie.nl
Postadres: Postbus 439, 3800 AK Amersfoort
Hoe wordt je melding behandeld?
• Heb je een klacht over een kandidaatstelling? Dan kun je terecht bij het klachtenloket verkiezingen.
• Bij meningsverschillen over de afhandeling van je formele klacht kun je je wenden tot de geschillencommissie.
Nee, liever niet. Het is vaak beter om je zorg eerst te bespreken met degene die erbij betrokken is, of met het team of bestuur dat verantwoordelijk is. Als dat niet lukt of onveilig voelt, kun je terecht bij een vertrouwenspersoon of het klachtenloket.
Ja, via de vertrouwenspersoon is dat mogelijk.
Alleen de klachtenfunctionaris en eventueel betrokken vertrouwenspersonen.
Binnen 2 weken reactie, doorlooptijd afhankelijk van aard melding.
Nee, alle meldingen blijven vertrouwelijk tenzij jij anders beslist.