Laat gevolgen drugsgebruik zien, start confronterende campagne

Drugsafval.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 20 december 2023 om 13:42

Laat gevolgen drugsgebruik zien, start confronterende campagne

Start met een confronterende campagne, gericht op drugsgebruikers. Dat is de oproep van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker vanmorgen in het debat over de Opiumwet. ‘Drugs maken zoveel kapot. Iedereen moet zich bewust zijn van de verwoestende gevolgen voor onze samenleving. Van de zware criminaliteit tot de gezondheidsschade, van de verslavingen tot de verwoestingen in de natuur door drugsafval. Laat zonder filter zien wat de impact van drugsgebruik is.”, aldus Mirjam Bikker.

‘Jouw lijntje, zijn liquidatie.’ Met deze slogan startte Rotterdam onlangs een publiekscampagne waarin drugsgebruikers worden aangesproken op het verband tussen onschuldig drugsgebruik in het uitgaansleven en het geweld in de onderwereld. Deze terechte campagne verdient landelijke opvolging, volgens Mirjam Bikker. “Opnieuw zien we in Nederland een toename van drugsgebruik, met alle gevolgen. We moeten ons bewust worden van de verwoestende gevolgen. Voor onze gezondheid, voor kwetsbare wijken waar jongeren slachtoffer worden van criminele uitbuiting en zo de prijs betalen van drugsgebruik van anderen – soms zelfs met hun leven. Maar ook voor onze planeet: oerwouden in Colombia die worden ontbost voor cocaïneplantages, drugsafval dat in ons eigen land in de natuur en in het water wordt gedumpt. Hoog tijd om deze gevolgen te laten zien. Wees niet naïef.’

Ontmoeting in Oldebroek
Naast een confronterende campagne stond Bikker in het debat ook stil bij een ontmoeting twee jaar geleden in Oldebroek. Daar sprak Bikker met ouders van wie hun kind was overleden aan overmatig drugsgebruik, aan de gevolgen van 3-MMC-gebruik – op dat moment nog vrij te verkrijgen via internet. Mirjam Bikker: ‘Deze ouders deden een indringend beroep om 3-MMC alsnog op de Opiumlijst te krijgen. Omdat ze zagen hoe die drugs een leven kapot kan maken. Dat is gelukt, maar veel te snel was er weer een opvolgende drugssoort. Bij die ontmoeting is de vaste overtuiging bij mij gegroeid om echt werk te maken van het beschermen van onze jongeren tegen alle designerdrugs. Hier moeten we naast deze ouders gaan staan, naast de politieagenten en burgemeesters die de noodklok luiden. Daarom is het goed dat we vandaag eindelijk de wet bespreken die ervoor zorgt dat we niet meer achter de feiten aan lopen. Drugs hebben een verwoestend effect. Alle reden om dat een halt toe te roepen.'

Labels: , , ,