Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Schiphol krimpt om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden. Er komt een nachtsluiting. Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen. Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.
Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets. De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.
Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting. Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen. Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd. Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets. Internationale treinverbindingen worden verbeterd en samen met andere Europese landen zorgen we voor één transparant systeem voor het boeken van internationale treinkaartjes. De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.
Duurzame luchtvaart is voor ons: minder onnodige vluchten, een eerlijke CO2‑prijs en versnellen naar schonere technologie. We sturen op zuinige vloot, schonere operaties en opschaling van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF), met Europese bijmengdoelen en stevige duurzaamheidseisen. Tegelijk zetten we vol in op het spoor voor reizen tot circa 1.250 km.
Samen met buurlanden realiseren we één transparant boekingssysteem, strakkere aansluitingen en gegarandeerde, ingeplande treinpaden heel vroeg in de ochtend en laat in de avond op internationale trajecten. Dit maakt kiezen voor de trein logisch, betaalbaar en betrouwbaar.
Waar is de stikstof uitstoot in de luchtvaart een probleem?
Het gaat om NOx‑emissies van vliegtuigen die bijdragen aan stikstofdepositie, met negatieve effecten op natuur en gezondheid. Daarom stellen we duidelijke grenzen en kiezen we voor minder vluchten en schonere operaties, zodat de luchtvaart duurzamer wordt.
Waarom die grens van 1.250 km?
Binnen dit bereik kan de internationale trein vaak realistisch concurreren op reistijd van deur tot deur; met betere verbindingen en één boekingssysteem wordt dit de logische keuze.
Omdat wij geloven in een regering die opstaat voor het goede. Die niet gaat voor wat makkelijk of populair is, maar voor wat juist is. Gedreven door ons geloof, bouwen we aan wat standhoudt.
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Dankzij zo’n 24.000 ChristenUnie-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, impact maken in de politiek. En jij kan bijdragen hieraan.
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.