Euthanasie

In het kort

• Euthanasie kunnen wij nooit als normaal medisch handelen beschouwen.
  • Hulpverleners kunnen zich beter richten op de hulpvraag achter een verzoek tot euthanasie. We willen voorkomen dat mensen het beëindigen van leven als enige uitweg zien voor hun situatie.
  • Situaties waarbij in de kring van naasten mensen elkaar bijstaan bij het beëindigen van hun leven, vindt de ChristenUnie niet wenselijk.
  • De ChristenUnie wil naar onze ouderen omzien en hen de aandacht geven die ze verdienen. Zie ook www.waardigouderworden.nl

_____________________________

De ChristenUnie is geen voorstander van de euthanasiewet, waarbij de overheid legitimeert dat artsen een einde maken aan het leven van een medemens. Euthanasie kunnen wij nooit als normaal medisch handelen beschouwen. Veel beter is als hulpverleners zich richten op de hulpvraag achter een verzoek tot euthanasie.

We willen voorkomen dat mensen het beëindigen van leven als enige uitweg zien voor hun situatie. Situaties waarbij in de kring van naasten mensen elkaar bijstaan bij het beëindigen van hun leven, vindt de ChristenUnie niet wenselijk. De ChristenUnie wil naar onze ouderen omzien en hen de aandacht geven die ze verdienen. Door een pil voor het levenseinde (pil van Drion) kunnen mensen hun gevoel van veiligheid verliezen. Mensen kunnen zich sneller overbodig voelen, krijgen het gevoel – al dan niet bewust vanuit hun omgeving – dat ze er net zo goed niet meer hoeven zijn.

Euthanasiezaken waarover in de toetsingscommissies discussie bestaat, worden altijd aan het Openbaar Ministerie (OM) voorgelegd. Euthanasiecasussen die zijn uitgevoerd door artsen van de Levenseindekliniek, zolang deze nog bestaat, worden net als voorheen door alle vijf toetsingscommissies (RTE’s) beoordeeld. Het OM houdt toezicht op de RTE’s.