Bed, bad en brood

Uit een inventarisatie van de ChristenUnie blijkt dat in ieder geval 50 gemeenten nu al voorzien in een bed-bad-brood-voorziening voor uitgeprocedeerde vreemdelingen, of bezig zijn om deze voorzieningen te treffen. Dit naar aanleiding van de uitspraak van het Europees Comité voor Sociale Rechten (ECSR).

Bekijk hier de uitzending van RTL nieuws over dit item: 'Gemeenten trekken zich niks aan van Teeven'

ChristenUnie-fracties overal in het land hebben raadsmoties ingediend die het college van burgemeesters en wethouders oproept opvang te organiseren. ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: ,,Hartverwarmend om te zien dat zoveel gemeenten, meestal op initiatief van onze raadsleden en met brede lokale steun, hun verantwoordelijkheid nemen en de uitspraak van het Europees Comité serieus nemen. Juist nu het winter wordt mogen we mensen niet in de kou laten staan, of mensen nu uitgeprocedeerd zijn of niet. Staatsecretaris Teeven kan echter niet blijven wegkijken en de gemeenten met deze opvangkosten blijven opzadelen terwijl de opvang van vreemdelingen een Rijksaangelegenheid is. Ik roep de staatssecretaris en de coalitiepartijen PvdA en VVD dan ook op om deze gemeenten zo snel als mogelijk financieel tegemoet te komen. De tijd van struisvogelpolitiek is echt voorbij."

Uit de inventarisatie van de ChristenUnie blijkt dat Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Nijmegen zijn begonnen of gaan beginnen met bed-bad-brood-voorziening sinds de uitspraak van november. Amstelveen, Breda, Hilversum, Deventer, Tilburg, Zwolle, Eindhoven, Hardenberg, Haarlem, Heerlen, Onderbanken en Maastricht overwegen te beginnen met bed-bad-brood sinds de uitspraak. Talloze andere gemeenten gaven al noodhulp aan uitgeprocedeerde vreemdelingen, ook voor de uitspraak van november.

Voordewind wil een debat met staatssecretaris Teeven waarom het kabinet blijft weigeren om met geld over de brug te komen.

Kamervragen

1. Heeft u kennisgenomen van het bericht ‘VN uit kritiek op Nederlands asielbeleid[1]’ en in het bijzonder de uitspraken van de speciale VN-rapporteurs Philip Alston & Leilani Farha?

2. Wat is uw reactie op de uitspraken van de speciale rapporteurs die stellen dat Nederland moet voldoen aan de volkenrechtelijke verplichting om te voorzien in bed-bad-brood voorziening voor uitgeprocedeerde vreemdelingen?

3. Aan welke volkenrechtelijke verplichtingen voldoet Nederland op dit moment niet door niet te voorzien in een bed-bad-brood voorziening voor uitgeprocedeerde vreemdelingen?

4. Kunt u uitsluiten dat uitgeprocedeerde vreemdelingen, bij gebrek aan basale voorzieningen, gezondheidsschade oplopen doordat zij gedwongen op straat moeten leven?

5. Bent u bereid om de internationale reputatieschade van Nederland enigszins te beperken door het goede voorbeeld van tenminste 50 gemeenten te volgen die wel bereid zijn om te voorzien in een bed-bad-brood voorziening?

6. Bent u bereid deze vragen nog deze week te beantwoorden?

[1] Volkskrant.nl, 16 december