Slob: groter banenverlies raakt gezinnen hard

2011-Arie_Slob-AP-Roukema-8woensdag 14 augustus 2013 12:03

De cijfers van het CPB en het CBS stemmen opnieuw tot somberheid. De economische krimp in 2013 is nog groter dan eerder geraamd en de werkloosheid is tot een ongekende hoogte gestegen naar bijna 700.000 mensen. Het begrotingstekort loopt naar verwachting in 2014 verder op tot 3,9%. ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob: ,,Achter het aantal van 147.000 verloren banen gaan schrijnende situaties schuil van gezinnen waar het inkomen is weggevallen. Alle seinen staan op rood. Bovendien is het pakket van 6 miljard aan bezuinigingen waar het kabinet nu aan werkt hierbij nog niet meegerekend waardoor de situatie nog erger kan worden als je met de verkeerde maatregelen komt. Er is werk aan de winkel voor zowel coalitie als oppositie.”

Slob: ,,Wat je nu niet moet doen is de koopkracht van gezinnen verder aantasten door lastenverzwaringen of aanvullende bezuinigingen op de kindregelingen. Het behoud van werkgelegenheid moet de hoogste prioriteit krijgen van het kabinet. Daarom doet het kabinet er verstandig aan niet verder te bezuinigen op de infra-projecten en de investeringen in energiebesparing. Dat levert juist banen op.”

Arie Slob
Crisis