Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de mogelijke invloed Turkse overheid op uitzendingen SZM

maandag 24 september 2012 00:00

Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwerp:   De mogelijke invloed van de Turkse overheid op uitzendingen van de Stichting Zendtijd Moslims (SZM)

Kamerstuk:

Datum:            24 september 2012

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel ‘Twijfels over rol Turkije bij moslim-tv’ 1)?

Vraag 2

Klopt het dat de voorzitter van de SZM zitting neemt in het bestuur van de Islamitische Stichting Nederland, een stichting waarvan het salaris van het bestuur door de Turkse overheid wordt betaald en de voorzitter als Turks ambtenaar wordt beschouwd? Zo ja, bent u met mij van mening dat een dergelijke inmenging van de Turkse staat in Nederlandse omroepen onwenselijk is?

Vraag 3

Gaat een mogelijke connectie tussen de Turkse overheid en de SZM tegen de beoordelingscriteria van het Commissariaat voor de Media in? Zo ja, welke maatregelen neemt u om te voorkomen dat Turkse overheidsinmenging binnen een Nederlandse omroep plaatsvindt?

1) Dagblad Trouw, 24 september 2012, http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3321058/2012/09/24/Twijfels-over-rol-Turkije-bij-moslim-tv.dhtml

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.

« Vorige Volgende »

september 2021