Leers zet voorlopig geen asielkinderen uit

asielzoekerswoensdag 26 september 2012 11:27

Tijdens de kabinetsonderhandelingen zullen gewortelde asielkinderen niet uitgezet worden. Dat liet minister Leers gisteren per brief weten aan de Tweede Kamer. Fractieleider Arie Slob had Leers verzocht te reageren op de vorige week aangenomen motie waarin wordt opgeroepen tijdens de kabinetsformatie geen gewortelde asielkinderen uit te zetten. Asiel-woordvoerder Voordewind: “Leers koppelt de gewijzigde verhoudingen in de Kamer nu rechtstreeks aan de manier waarop hij zijn beleid wil uitvoeren. Dat deed hij vorige week nog niet zo concreet.”

Minister Gerd Leers heeft dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer herhaald dat hij gedurende de onderhandelingen over een nieuw kabinet ,,met de grootst mogelijke zorgvuldigheid'' zijn beleid zal uitvoeren rondom in Nederland gewortelde asielkinderen. Hij zal uitzettingen van geval tot geval bekijken. Leers laat in de brief weten dat het kabinet oog heeft voor de veranderde politieke verhoudingen sinds de verkiezingen.

Voordewind is blij met het antwoord van Leers. ,,De brief maakt duidelijk dat het kabinet de motie zal uitvoeren en dus geen asielkinderen zal uitzetten. Tot het tegendeel bewezen is, zijn we blij met deze duidelijkheid. Als dit anders is en kinderen toch worden uitgezet, zal de ChristenUnie meteen een debat aanvragen.''

Archief > 2012 > september