Pre-Eurotop ontmoeting met David Cameron en Joël Voordewind in Brussel

donderdag 18 oktober 2012 16:39

“Ik ben blij met het standpunt van de ECR-groep in het Europees Parlement tegen de plannen voor Europa van Van Rompuy”, zegt Joël Voordewind, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Dit zei hij in Brussel, waar hij samen met ChristenUnie Europarlementariër Peter van Dalen een overleg had met de Britse premier David Cameron, ter voorbereiding op de Europese top die vanavond in Brussel begint.

De Europese Conservatieven en Hervormers – de ECR Groep – is een fractie in het Europees Parlement, bestaande uit 53 Europarlementariërs uit tien landen, waaronder de ChristenUnie en de Britse Conservatieven. Voor het eerst in het bestaan van de ECR-groep kwamen alle partijleiders in Brussel bijeen. De ChristenUnie werd vertegenwoordigd door Joël Voordewind, die partijleider Arie Slob verving, en Peter van Dalen, die in het Europees Parlement zit.

Joël Voordewind: “Het was goed om vandaag een duidelijke positie voor Europa met de conservatieven te hebben afgesproken: geen verdere bevoegdheden overdragen aan Brussel als het gaat om de Eurozone; wel strakke handhaving van Stabiliteitspact.”

Van Dalen vult aan: “Het is fijn dat ECR-groep op dezelfde lijn als de ChristenUnie is gekomen. Het is de weg die we moeten gaan en waar ik mij al jaren voor inzet.”

Voordewind sluit af met nabrander: “Het zou ook goed zijn als Rutte bij de Eurotop afstand neemt van Van Rompuy, en dat hij vasthoudt aan zijn verkiezingsbelofte: geen extra geld naar Griekenland.”

Crisis
Eurofractie
Europese bevoegdheden
Uitbreiding EU