ChristenUnie wil bezuiniging op Slot Loevestein en Huis Doorn terugdraaien

Loevesteindinsdag 11 december 2012 14:44

De ChristenUnie heeft een amendement ingediend om de bezuiniging op Slot Loevestein en Huis Doorn terug te draaien. Deze musea worden 50 procent gekort op de rijkssubsidie en de beheerovereenkomst wordt vanaf 2017 opgezegd. De ChristenUnie vindt dit onwenselijk laat Kamerlid Carla Dik-Faber weten “Het is onbestaanbaar dat het Rijk zich inzet voor behoud en beheer van de belangrijke collecties van Slot Loevestein en Huis Doorn en dat tegelijkertijd deze museua voor publiek gesloten worden. De Musea zijn te belangrijk cultureel erfgoed om af te schermen voor bezoekers.”

De ChristenUnie is bezorgd dat Nederlands enige Rijksmuseum onder de grote rivieren, Slot Loevestein, zal sluiten door het wegvallen van een groot deel van de overheidssubsidie. Kamerleden Carla Dik-Faber en Carola Schouten hebben hierover eerder vragen gesteld aan de vorige staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Volgens de beheerders,Mylan Lin en Manon Schuch, moet het slot mogelijk de deuren sluiten voor het publiek. Dat is een onwenselijke situatie voor de ChristenUnie. De Kamerleden vinden het frappant dat de regering de subsidie wil stopzetten. Jaarlijks brengen 130.000 mensen een bezoek aan het Slot.

Het Huis Doorn, een museum in het kasteeltje waar de Duitse keizer Wilhelm II na de Eerste Wereldoorlog ging wonen en tot zijn dood in 1941 verbleef, moet sluiten vanwege een halvering van de subsidie. Met een ruime halvering van de subsidie (van 441.000 naar 212.000 euro) heeft het museum genoeg geld over voor het behoud van de collectie, maar geen geld meer voor openstelling voor bezoekers.

Bezuinigingen
Carla Dik
Carola Schouten
Crisis