ChristenUnie: Geen achterkamertjespolitiek bij bezuiniging infrastructuur

vlaketunnel_1024784adinsdag 11 december 2012 17:16

De ChristenUnie wil dat minister Schultz duidelijk gaat maken op basis van welke criteria zij gaat bezuinigen op de aanleg van infrastructuur en wil verschillende bezuinigingsvarianten hebben. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “De ChristenUnie is tegen de forse bezuinigingen die zorgen voor meer drukte op de weg en op het spoor en voor nog meer ontslagen in de bouwsector. Maar nu de miljarden bezuinigingen doorgaan moet de minister helder maken hoe zij dat gaat doen. Het kan niet anders dan dat er projecten gaan sneuvelen. Dit moet niet in achterkamertjes gebeuren. Draagvlak bij de oppositie is nodig om te voorkomen dat het wel of niet doorgaan van projecten een speelbal wordt van nieuwe kabinetten.”

De partij vraagt de minister daarom om duidelijk te maken hoe zij gaat bepalen welke projecten prioriteit hebben. Carla Dik-Faber heeft zelf alvast 10 punten opgesteld waarop projecten punten kunnen scoren. Dik-Faber: “Noem het de Schultz-norm. Zo moet draagvlak onder de bevolking meetellen evenals mogelijkheden om projecten te faseren. En tien kleine projecten maken vaak meer verschil dan één grote.”

Een project dat volgens de ChristenUnie zeker zou moeten sneuvelen is de Blankenburgtunnel bij Rotterdam. Dik-Faber: “Dit plan voldoet aan geen van de 10 punten van de Schultz-norm. Het verplaatst alleen de mobiliteitsproblemen in plaats van ze op te lossen en heeft zelfs bij de ANWB geen draagvlak. Ook de inpassing in de omgeving is niet goed. Het pleidooi van belangenorganisaties om dan tenminste nog te kiezen voor een geboorde tunnel is niet serieus genomen. De tunnel kost zo’n 1 miljard euro. In deze tijden van bezuinigingen moet je je wel twee keer bedenken voordat je zo’n ingrijpend project doorzet. Er zijn genoeg andere projecten in de regio Rotterdam die een veel betere bijdrage leveren aan de bereikbaarheid. Zo kan er beter worden geïnvesteerd in het oplossen van het fileknelpunt op de A20 in Rotterdam-Noord.”

Carla Dik
Crisis
Verkiezingen

Reacties op 'ChristenUnie: Geen achterkamertjespolitiek bij bezuiniging infrastructuur'