ChristenUnie: herbezinning toezicht voedselveiligheid nodig

carla-dik-faberAPR_2378donderdag 27 maart 2014 14:07

Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de risico’s in de vleesketen geeft, samen met het boek ‘Uitgebeend’ dat twee weken geleden verscheen, een ontluisterend beeld over het toezicht op de voedselveiligheid. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “Waar we dachten dat de voedselschandalen incidenten waren, blijkt dat er structureel iets mis is met de systemen die moeten zorgen dat ons voedsel veilig is. Het rapport en het boek laten zien dat er werk aan de winkel is voor de NVWA, maar ook voor het bedrijfsleven."

Het blijkt dat de huidige systematiek, waarbij er een verschuiving van publieke naar private controle heeft plaatsgevonden, niet werkt. Dik-Faber: ,,Zowel de overheid als het bedrijfsleven scoren ondermaats bij het toezicht op onze voedselveiligheid. Het is ook zorgelijk dat de bestaande wet- en regelgeving blijkbaar onvoldoende kan borgen dat ons voedsel veilig is. We kunnen de conclusies van de Onderzoeksraad niet negeren. Het vraagt om een herbezinning op het toezicht. Maar we moeten ook het dieperliggende probleem aanpakken. Door de sterke nadruk op een lage kostprijs zoeken bedrijven de grenzen van de wet op. Ik pleit dan ook voor een eerlijker margeverdeling in de keten. De ACM gaat hier op verzoek van de ChristenUnie naar kijken.”

Reacties op 'ChristenUnie: herbezinning toezicht voedselveiligheid nodig'