ChristenUnie komt met initiatiefwet tegen voedselverspilling

2013-HS3-Carla-Skippen_APR9635-webvrijdag 11 juli 2014 10:01

Kamerlid Carla Dik-Faber werkt aan een initiatiefwet om voedselverspilling tegen te gaan. Door deze ‘Good Samaritan law’ kunnen supermarkten niet aansprakelijk worden gesteld als ze voedsel weggeven aan de voedselbank. Dik-Faber: ,,Er zijn nu 70.000 gezinnen in Nederland die afhankelijk zijn van de voedselbank. Terwijl er bij de supermarkten jaarlijks voor 2 miljard euro aan voedsel wordt weggegooid."

Dik-Faber hekelt het dat dit voedsel in een afvalverbrandingsoven terecht komt wegens strikte wetgeving voor de voedselveiligheid, waardoor supermarkten aansprakelijk kunnen worden gesteld als ze voedsel schenken aan voedselbanken. ,,Ik zeg tegen die supermarkten, liever je afgekeurde voedsel doneren aan gezinnen die er nog goed van kunnen eten dan dat het eindigt als veevoer. Daar zou je trots op moeten zijn."

In Italië en de Verenigde Staten is al zo'n 'Good Samaritan Law' om supermarkten in deze gevallen vrij te stellen. Dik Faber: ,,Als mensen onverhoopt ziek worden dan kunnen ze een schadeclaim indienen en die schadeclaim gaat dan niet naar de fabrikant, maar naar de rijksoverheid."

Reacties op 'ChristenUnie komt met initiatiefwet tegen voedselverspilling'

Bleichrodt, C (Chris) [655599]
Geplaatst op: 11-07-2014 19:57
Beste leden van de ChristenUnie is het niet veel verstandiger om de armoede te verbieden???
Dan hoeft er ook niet meer naar de Voedselbank te worden gegaan.
Doe wat aan de oorzaak. Niet aan de gevolgen!!