Blog raadslid Marianne Witteveen: Geen armoede??

FullSizeRenderwoensdag 30 november 2016 20:20

Verwachtingsvol klimmen we de trap op voor de ledenvergadering van de ChristenUnie. Het is een onverwachte plek en een primeur, hoorden we. Na de inleiding van de voorzitter komt eerst het officiele deel aan bod. We zijn op zoek naar mensen die zich bij de ChristenUnie thuis voelen, die zich verbonden voelen met onze speerpunten. Wat zou het gaaf zijn om nieuwe aanwas te vinden voor ons ledenbestand of voor onze kieslijst. Want de verkiezingen komen alweer dichtbij.

Maar toen ik de trap opliep naar boven, dacht ik even niet aan verkiezingen, aan kieslijsten of aan leden. Ik dacht na over armoede, praatte met onze dochter over wat we verwachtten te horen.

Dat pakte toch anders uit. 'Oog voor voedsel, hart voor mensen', dat is de missie van de organisatie waar we te gast mogen zijn. Het past bij de ChristenUnie en bij de slogan die wij hadden voor de vorige verkiezing: ‘ Oog en oor voor Dronten’. Oog voor voedsel. We zijn bij de voedselbank.  We krijgen een presentatie over 'relatieve' armoede ten opzichte van echte armoede in de derde wereld. Is er dan geen armoede in Nederland? Er is wel degelijk armoede! Bij ons in Dronten, bij ons in de kerk, in onze vriendengroep, misschien wel bij ons in de straat. Er werd gesproken over vooroordelen, over noodzaak van het bestaan van de voedselbank, over schaamte voor het halen van een pakket bij de voedselbank. We worden stil, steeds stiller...

De presentatie start met een paar schokkende feiten: In totaal wordt 2 miljard kilo voedsel per jaar in Nederland weggegooid. TWEE MILJARD KILO, dat is 117 kilo goed voedsel per persoon per jaar.

Even kijk ik mijn dochter aan... Jij en ik gooien samen 334 kilo voedsel weg! Jij, en u, die dit leest, gooit gemiddeld 117 kilo voedsel weg! 39% wordt door producenten weggegooid omdat het afgekeurd is. De consument koopt alleen goedgekeurd voedsel. Goed voedsel, maar met een afwijkinkje. Bijvoorbeeld een komkommer met een verkeerde kromming, potjes vruchtenjam waarvan het percentage van de vruchten te HOOG is... (als de klanten het dan opnieuw kopen en er zit minder in, komen er klachten, dus afgekeurd) . Geschokt kijk ik om me heen. Het is toch niet waar!? 14% afval komt uit restaurants, vaak vanwege de te grote porties.

De missie van de voedselbanken in Nederland is: tijdelijk verstrekken van gekregen gezond voedsel gratis aan de armste mensen. Dat gebeurt door 162 lokale voedselbanken die wekelijks ongeveer 35.000 pakketten verspreiden. Het is een enorm bedrijf! Alleen al in Dronten moeten wekelijks 400 monden worden gevoed. 400 mensen verspreid over de dorpskernen!

Het motto van de voedselbank van Dronten is ‘ MET ELKAAR - VOOR ELKAAR’. We luisteren naar een inspirerend en enthousiast verhaal van anderhalf uur. Een verhaal met een lach en een traan. We zien het met eigen ogen: het gaat deze grote groep vrijwilligers echt aan het hart. En met de enthousiaste presentatie hebben we hen in ons hart gesloten. Bewogen en betrokken mensen met een passie voor hun arme medemens.

Het gaat deze grote groep vrijwilligers echt aan het hart. En met de enthousiaste presentatie hebben we hen in ons hart gesloten.

De warme verhalen werden af en toe onderbroken door een verbetering, een aanvulling en een grap. We horen verhalen van mensen die komen doneren, van mensen die zelf na een periode klant te zijn geweest zich als vrijwilliger aanmelden. We horen verhalen over dames die met ongelooflijk veel geduld en bewogenheid om de  week prachtige taarten maken. Want een kinderverjaardag zonder taart kan toch echt niet. De vriezer gaat open en trots worden de taarten getoond. Stuk voor stuk voorbeeldjes van liefde en compassie.  Wat is het goed dat de voedselbank er is. We hopen dat het binnenkort niet meer nodig is, maar tot die tijd....

Mijn dochter en ik, we rijden stilletjes naar huis.  Armoede is geen kinderspel. Hoe kunnen wij... Hoe kun jij? Hoe kunt u?? MET ELKAAR EN VOOR ELKAAR is heel makkelijk! De voedselbank heeft eens per maand een actie in een supermarkt in één van de kernen. Daarvoor staan vrijwilligers 2 uurtjes in de winkels. 2 uurtjes in de maand. Dat moet toch lukken?? En onze leden, onze kieslijst? Die onderwerpen raken even op de achtergrond. Want na deze presentatie denken wij vooral: hoe kunnen we.... Helpt u, help jij de voedselbank en daarmee de armsten in ons mooie Dronten? Meld je aan: https://voedselbankdronten.nl/help-mee/aanmelden/

Reacties op 'Blog raadslid Marianne Witteveen: Geen armoede??'