‘Waterveiligheid moet op 1 staan'

Tineke bij opening Waterschapscampagne 3zaterdag 01 november 2008 21:20

Doordat de waterschappen als zelfstandige, apolitieke organen waken over de waterveiligheid, sneeuwt dat onderwerp niet onder te midden van meer aansprekende kortetermijnbelangen. Dat betoogde staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) vandaag in Almere, waar ze tijdens het Bestuurderscongres van de ChristenUnie de aftrap gaf voor de waterschapscampagne.

Huizinga vertelde van de ervaringen die ze had opgedaan tijdens een bezoek aan New Orleans, de Amerikaanse kuststad die in 2005 zwaar getroffen werd door een overstroming als gevolg van de orkaan Katrina. ,,Veiligheid moet altijd op nummer 1 staan, maar dat is niet vanzelfsprekend'', aldus Huizinga. Het Amerikaanse voorbeeld laat zien dat waterveiligheid het in de politieke belangenstrijd snel aflegt tegen meer aansprekende onderwerpen op de korte termijn, zoals onderwijs en zorg. ,,Blij dat we de waterschappen hebben, een functionele democratie die ervoor zorgt dat onze waterveiligheid voor de lange termijn bewaakt,'' aldus Huizinga; ,,We mogen niet wachten op de volgende ramp, voordat we investeren in veiligheid.''
De rol van de waterschappen is actueler dan ooit, nu de gevolgen van klimaatverandering zich aandienen: zeespiegelstijging, piekoverlast door extreme neerslag in korte tijd, afgewisseld met langere perioden van droogte. De waterhuishouding moet op die veranderingen worden afgestemd. ,,We moeten nu investeren. En de juiste beslissingen nemen over ruimtelijke ordening, zodat we over dertig jaar geen spijt hebben dat we nu bouwen op plaatsen waar dat op den duur niet veilig is.''

Tineke Huizinga

Reacties op '‘Waterveiligheid moet op 1 staan''