Huizinga geeft startsein waterschapsverkiezingen

waterschapsverkiezingen_610_Ruben_Timmandonderdag 13 november 2008 12:44

Staatssecretaris Huizinga heeft vanochtend de aftrap gegeven van de waterschapsverkiezingen. Dat deed ze bij waterschap Groot Salland in Zwolle in aanwezigheid van de dijkgraaf van Groot Salland en voorzitter van de Unie van Waterschappen Sybe Schaap. De waterschapsverkiezingen zijn van 13 tot 25 november 2008. De ChristenUnie doet ook mee in 24 van de 26 waterschappen.

Het is voor het eerst dat de waterschapsverkiezingen in heel Nederland tegelijk gehouden worden. Voorheen hielden de waterschappen ieder op een eigen moment verkiezingen. Met de modernisering van de wetgeving in 2007 is daar verandering in gekomen. Wat verder nieuw is, is dat het lijstenstelsel is geïntroduceerd. Vele belangengroepen - van politieke partijen tot visverenigingen, van milieugroepering tot de partij voor eigen woning bezit - hebben een lijst ingediend. Iedereen van 18 jaar en ouder kan zijn stem uitbrengen op een van de kandidaten.

Belang
De staatssecretaris benadrukte bij de aftrap van de verkiezingen dat het belangrijk is dat burgers hun stem laten horen. ,,Komende jaren staat Nederland voor een aantal grote watervraagstukken. Denk aan de zeespiegelstijging als gevolg van klimaatverandering. De waterschappen staan voor een uitdagende opgave en moeten daarbij soms moeilijke afwegingen maken. Zij zoeken continue naar de balans tussen belangen als veiligheid, economie, landbouw en natuur."

Huizinga benadrukte: ,,Ik vind het belangrijk dat het werk van de waterschappen wordt gedragen door ons allemaal. Hoe kan dat beter dan door je stem te laten horen? Hoe kan dat beter dan door rechtstreeks invloed uit te oefenen op het bestuur van het waterschap!"

De waterschapsverkiezingen duren van 13 tot 25 november. In die periode kun je schriftelijk je stem uitbrengen op een van de kandidaten op een lijst.

(Foto: Ruben Timman, www.nowords.nl)

(Ministerie van Verkeer en Waterstaat)

Reacties op 'Huizinga geeft startsein waterschapsverkiezingen'