ChristenUnie wil statiegeld op kleine flesjes

DSCN2587dinsdag 23 maart 2010 13:03

Kleine PET-flesjes zijn populair zwerfafval. De flesjes waarin met name water wordt vervoerd, zijn gemaakt als wegwerpvoorwerp en vinden lang niet altijd de gangbare route naar de afvalverwerking. Kamerlid Esmé Wiegman ziet een oplossing voor dit probleem en pleit voor statiegeld op de flesjes: ,,Statiegeld heeft zichzelf bewezen als zeer goed systeem voor Nederlanders die bewust met geld en milieu willen omgaan.”

In het debat over afvalverwerking laat Wiegman vandaag cijfers zien van Recycling Netwerk, waaruit blijkt dat in 2010 nog geen 15% van de op de markt gebrachte kunststof flesjes zal worden ingezameld. Terwijl voor kleine PET-flesjes een 55% inzamelverplichting wettelijk is vastgesteld.

Veel lokale bestuurders en beleidsmakers steunen het pleidooi van Wiegman en zien in dat voor de inzameling van kunststof flessen en flacons, het statiegeldsysteem het meest effectief en efficiënt is. Wiegman: ,,Statiegeld leidt tot het beste inzamelresultaat. Daarom moet het bestaande statiegeldsysteem alsnog een goede wettelijke verankering krijgt in het verpakkingenbesluit, en uitgebreid worden naar kleine flesjes en blikjes.” Volgens Wiegman draagt dit bij aan een verhoging van de inzamelresultaten van kunststof verpakkingen, het verhogen van de hergebruikdoelstellingen van het verpakkingenbesluit, en het terugdringen van zwerfafval van verpakkingen.

Esmé Wiegman

Reacties op 'ChristenUnie wil statiegeld op kleine flesjes'

Nieuwsarchief > 2010 > maart