Europese Commissie is tegen herstructurering van de Griekse schulden

111dinsdag 07 juni 2011 18:13

Vandaag heeft Peter van Dalen (ChristenUnie) Commissievoorzitter Barroso bevraagd over de rol van de Europese Centrale Bank in de Griekse schuldencrisis. Eerder in het debat betoogde Barroso dat de ECB onafhankelijk is. Van Dalen bestreed dit: "De ECB is al lang niet onafhankelijk meer in de Griekse crisis. De bank heeft voor miljarden aan zwakke obligaties opgekocht en blokkeert nu een reddingsplan voor de Grieken met daarin een gedeeltelijke kwijtschelding - herstructurering - van de schulden." Van Dalen vindt die herstructurering nodig, in combinatie met een meerjarenplan voor herstel van de Griekse economie zodat de Grieken de resterende schuld wel kunnen afbetalen. Ook wil Van Dalen een systeem van automatische sancties om dit soort ellende in de toekomst beslist te voorkomen.

Commissievoorzitter Barroso benadrukte in zijn antwoord aan Van Dalen de onafhankelijkheid van de ECB en hij sprak ook z´n vertrouwen uit in de ECB. Bovendien gaf Barroso aan tegen herstructurering van de Griekse schulden te zijn. Barroso: "De Commissie is tegen herstructurering van de Griekse schulden. Wij volgen de aanpak van de ECB en we geloven meer in maatregelen zoals het terugdringen van belastingontduiking".

Van Dalen stelde na het debat vast dat de Commissie in elk geval duidelijk was. Van Dalen: "We weten nu waar we met de Europese Commissie aan toe zijn. Ze zijn tegen herstructurering. Dat is een enorme fout. De Eurocrisis zal nu weldra in een catastrofe overgaan mede dankzij de Europese Commissie".

Crisis
Eurofractie

Reacties op 'Europese Commissie is tegen herstructurering van de Griekse schulden'

Archief > 2011 > juni