Schouten: De Jager moet minder voor de bühne spreken

20110524-Carola-Schouten-in-Kamer-1dinsdag 19 juli 2011 12:49

Kamerlid Carola Schouten is sinds kort financieel woordvoerder van de ChristenUnie. Een interview met haar over de komende Eurotop op de website www.dagelijksestandaard.nl.

-Donderdag vindt er een Europese top plaats over Griekenland. Zal die voornamelijk draaien om de vraag in hoeverre de private sector zal moeten bijdragen aan de schuldenlast van Griekenland?

Carola Schouten: “Die top, daar moet wel iets uit gaan komen. Anders houden ze hem niet. Vorige week kwamen de ministers van financiën bij elkaar, maar daar is onvoldoende uit gekomen, en daar reageerde de markt dan ook gelijk op. Vervolgens werd de Europese top afgehouden, omdat er geen idee bestond voor een overeenstemming.”

-Maar waar zal de top om draaien?

Carola Schouten: “Ik denk dat het om meer zal gaan dan alleen de rol van de private partijen. Er zal een alles omvattend pakket uit moeten komen. Ook zal er besloten gaan worden of er direct een nieuwe lening naar Griekenland zal gaan, of dat er toch gekozen zal worden voor andere scenario’s. Nu zingt het plan rond in Europa dat Griekenland de eigen staatsobligaties kan gaan terugkopen van derde partijen, maar dan voor een veel lagere prijs dan waarvoor ze zijn uit gezet.”

-Dat komt dus neer op het kwijtschelden van de Griekse schulden.

Carola Schouten: “We noemen dat herstructurering. Ja, dat is voor een deel schuldsanering. Dat zou wel een behoorlijke stap zijn, als die genomen wordt.”

-Frankrijk heeft al eerder voorgesteld dat de private sector op vrijwillige basis mee moet doen aan de schuldsanering van Griekenland.

Carola Schouten: “Ja, dat ‘vrijwillige basis’ is een bezweringsformule om te voorkomen dat erkend wordt dat Griekenland feitelijk failliet zou zijn. Als je de private partijen verplicht moeten laten bijdragen, is er namelijk feitelijk al sprake van wanbetaling aan de Griekse kant. Vandaar dat iedereen het over ‘vrijwillig’ heeft. De Jager schreef woensdag dat het voor hem niet heel veel uitmaakt of het als wanbetaling wordt gezien. Daarom heeft hij nu ruzie met de ECB. Het is namelijk één groot vervlochten spel: De ECB heeft heel veel obligaties van Griekenland gekocht. Die wordt heel hard geraakt door zo’n oordeel.”

-De Jager heeft nu aangegeven; wij gaan voor de dwang van de private partijen.

Carola Schouten: “In het eerdere debat met de Kamer formuleerde hij het nog als: We gaan voor de drang, niet voor de dwang.”

-De PvdA wil wel dat de private sector gedwongen wordt, en heeft door de afzijdige positie van de PVV en dus de minderheidspositie van het kabinet zo onder druk kunnen zetten.

Carola Schouten: “Ik denk eerder dat de PvdA een grotere rol zou kunnen spelen. Nu zijn ze toch continu bezig om de regering de wind uit de zeilen te nemen. Wij kijken er anders tegenaan dan de PvdA. Die wil continu nieuwe leningen naar Griekenland sturen en daar de private partijen bij betrekken. Wij zeggen stop nu met het geven met leningen, en ga een oplossing vinden om de Griekse economie aan de praat te krijgen.”

-Hoe dan?

Carola Schouten: “Liever door het verkleinen van de schulden. Nu worden er allerlei noodverbanden aangelegd. Maar linksom of rechtsom komt die vraag weer langs: kunnen ze het eigenlijk wel betalen? Waarom leningen blijven geven aan een land waarvan je niet weet of ze ooit weer gaan terugbetalen?”

-Wat willen ze op de Eurotop, denkt u?

Carola Schouten: “Op dit moment ligt alles open. Men wil vooral consensus. Het grootse probleem is dat er niet doorgepakt wordt. Dat had vorige week al moeten gebeuren.”

-Misschien is het ook niet zo slecht om de zaak nog wat voor je uit te schuiven. En dat het zich al aanmodderend vanzelf oplost.

Carola Schouten: “Dan gaan de financiële markten hun eigen conclusies trekken. Net hebben ze de stresstest gehad. Daar leken de banken redelijk mee weg te komen. Maar het is wel verontrustend dat gebleken is dat de banken zich heel erg vol gehangen hebben met Europees schuldpapier. Met name van landen waarbij het nog net goed gaat, zoals Spanje, Italië en België. In de stresstest werd dat gerekend tot de obligaties die veel waard zijn. Maar er hoeft maar dit te gebeuren of die waarde is verdampt.”

-Hoe wil de ChristenUnie het probleem oplossen?

Carola Schouten: “Wat wij zeggen is neem nu je verlies, door een deel kwijt te schelden. Zo voorkom je dat het een dooretterende wond blijft. Je moet nu snijden.”

-Wat zijn de kansen voor de ChristenUnie, politiek gezien?

Carola Schouten: “Dat hangt ook af van de rol van de PvdA. En die is het kabinetsbeleid aan het verdedigen. De PvdA heeft wel gedreigd dat ze niet akkoord zullen gaan als de private sector niet meedoet, maar als het puntje bij paaltje komt, gaan ze compleet mee met het kabinet, vrees ik”

-Waarom voert de PvdA de druk dan niet meer op?

Carola Schouten: “Bij de PvdA is er verdeeldheid op het punt in hoeverre men de macht wil overhevelen naar Europa. Niet voor niets kwamen er brieven van de vakbonden waarbij werd gesteld dat de sociale politiek niet moet worden overgeheveld naar Europa.”

-De Jager maakt nogal eens een vuist. Dat wordt ook in het buitenland opgemerkt.

Carola Schouten: “Nederland liep altijd voorop om de zaken Europees te regelen. Het is goed dat dit nu getemperd wordt. Dat we kritische kanttekeningen maken. Maar je moet dat wel doen waar het politiek effect heeft. En dat is niet in de media. De Jager moet voorkomen dat hij alleen nog voor de bühne spreekt. In Europa gaat politiek bedrijven nu eenmaal minder direct dan we hier gewend zijn. Maar we hebben hem als Kamer wel een handje moeten helpen, zelfs met een motie. In eerste instantie zie je dat hij een beetje aarzelend is, maar vervolgens gaat hij voor het standpunt staan, dat is prima.”

-Waar zou de regering voor moeten gaan op de top?

Carola Schouten: “Voor gedeeltelijke kwijtschelding van de schulden. Om welk bedrag het dan gaat, dat moet worden vast gesteld in combinatie met het IMF en het ECB. Die hebben er beter zicht op als wij. Maar geen nieuwe leningen dus. Toen we dat twee maanden geleden zeiden, vloog de hele Kamer over ons heen. Nu wordt er ook in Europa al zo over nagedacht. Maar ik denk dat de meeste partijen in Nederland er nog steeds niet aan willen. Er is nog een optie, dat het Europese noodfonds als geheel vergroot wordt. Dan houden ze wat achter. Het is een signaal naar de markt toe. Een noodfonds geeft Europa meer vrijheid. Dan kan daar veel makkelijker over beslist worden.”

-Dat geeft Europa dus ook meer macht.

Carola Schouten: “Daar zijn we in principe niet voor. Maar je vraagt je af hoe het echt met die macht zit. De Europese landen hielden zich zelf niet aan het stabiliteitspact. Er is de illusie: als je het Europees regelt, dan komt het wel goed. Wij hebben altijd gezegd geef landen zelf de opties om hun problemen op te kunnen lossen, en anders zullen er automatisch sancties volgen. Maar de mogelijkheid van die sancties wordt geblokkeerd door Duitsland en Frankrijk. Ondertussen blijft iedereen spreken over meer centralisering. Dat geeft mij niet het gevoel dat het wel weer goed gaat komen.”

-Hoe beoordeelt u de huidige financiële situatie van Europa?

Carola Schouten: “Als instabiel. Dat zag je gisteren al meteen aan de Spaanse obligaties, waarvan de rente omhoog is gegaan na de stresstesten waarbij een aantal Spaanse banken er slecht uit kwam. Een week eerder zag je iets dergelijks gebeuren in Italië. Heel snelle schommelingen.”

(bron: www.dagelijksestandaard.nl)

Carola Schouten