Slob: “Informatievoorziening Rutte over inhoud 2e noodpakket Griekenland uiterst amateuristisch”

europarlement2maandag 01 augustus 2011 20:23

ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob noemt de informatievoorziening van premier Rutte en minister De Jager van Financiën naar aanleiding van de Europese miljardensteun aan Griekenland uiterst amateuristisch. Vandaag onderbrak hij zijn vakantie om in den Haag opheldering te krijgen over de gemaakte afspraken in Brussel. Maar ook na lezing van een vertrouwelijk voor het parlement ter inzage gelegde brief van het kabinet heeft Slob nog de nodige vragen: “We hebben het over tientallen miljarden aan belastinggeld en het is dan beschamend dat onze minister-president en de minister van Financiën niet duidelijk uitleggen welke exacte afspraken er zijn gemaakt. Ruim een week nadat het akkoord is afgesloten is die duidelijkheid er nog steeds niet. Een genante vertoning", aldus Arie Slob.

De Tweede Kamer heeft om die reden vandaag besloten deze week eerst een schriftelijke vragenronde te houden en volgende week de ambtelijke onderhanderlaars naar de Tweede Kamer te laten komen om nadere uitleg te geven. De ChristenUnie wil dat snel helder wordt waar Nederland aan toe is. Slob: “Eerst was er onduidelijkheid over de hoogte van het bedrag. Onze minister-president bleek zich 50 miljard euro vergist te hebben. Al heeft hij dat tot nu toe nog niet volmondig toegegeven. Nu blijkt dat er door de Eurolanden ook nog eens een fors bedrag opzij moet worden gezet aan ranties voor de Europese Centrale Bank. Zit er nog meer in de pijplijn? De Tweede Kamer had direct duidelijkheid moeten krijgen over de gemaakte afspraken. De onzekerheid die het kabinet nu schept is heel erg slecht voor het vertrouwen dat burgers in de overheid moeten hebben bij de aanpak van dit soort grote vraagstukken, maar ook voor de relatie tussen het kabinet en het parlement”, aldus ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob.

Arie Slob

Archief > 2011 > augustus