ChristenUnie: schuldvermindering is antwoord op economische crisis

111woensdag 14 september 2011 15:13

Europarlementariër Peter van Dalen heeft de Europese landen opgeroepen hun schulden te verminderen. Vandaag werd in het Europees Parlement gedebatteerd over de economische crisis. Van Dalen: ,,Schulden vormen de kern van de crisis. Vooral Griekenland staat er slecht voor. De last van de Griekse held Atlas was lichter!”

Italië heeft een schuld van 130% van het Bruto Binnenlands Product, het Ierse begrotingstekort is 10,1 %. Griekenland scoort het meest beroerd: een schuld van 157% van het BBP en een begrotingstekort van bijna 8%.

Volgens de Europarlementariër kan Griekenland die schuld nooit afbetalen. ,,Daarom moet die schuld deels worden afgeboekt. Dan is ook de deelname van private partijen goed geregeld. Tevens is een herstelplan nodig voor de Griekse economie om de dan resterende schuld wél te kunnen afbetalen. Ook moeten de Grieken vol inzetten op het innen van belastingen.”

Indien deze maatregelen niet zeer spoedig worden ingevoerd moeten de Grieken volgens Van Dalen de Euro verlaten. ,,De Euro is immers een kwaliteitsmunt en dat vereist discipline en daadkracht. Zoals het effectief kunnen aanpakken van schulden en het voorkomen van een faillissement.”

Eurofractie

Reacties op 'ChristenUnie: schuldvermindering is antwoord op economische crisis'

Archief > 2011 > september