Akkoord Europese Top heeft veel bijkomende schade

08-12-2009 van Dalendinsdag 13 december 2011 12:03

Het vorige week bereikte akkoord is op zich redelijk, maar er is veel bijkomende schade. Dat zei Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) vandaag in het Europees Parlement tijdens het debat over de Eurotop. Van Dalen is blij dat er zo automatisch mogelijke sancties tegen begrotingszondaren komen. ,,Maar Nederland verliest ook vetorecht, en een belangrijke bondgenoot."

Nederland verliest echter het vetorecht bij betalingen uit het nieuwe Europese Stabiliteit Mechanisme. Van Dalen: ,,Een motie van mijn partijgenoten hierover in Den Haag werd slechts door enkele andere fracties gesteund. Volstrekt onbegrijpelijk: over elke Euro die Nederland moet bezuinigen ontstaan halve veldslagen, maar met een geamputeerd budgetrecht in Europa miljarden rondstrooien is kennelijk geen probleem."

Bondgenoot

Daarnaast verliest Nederland een belangrijke bondgenoot nu het Verenigd Koninkrijk gaat afhaken. ,,Nog even en premier Rutte is niet meer dan een lakei bij het Merkozy machtshuwelijk", aldus de Europarlementariër. ,,De positie van Sarkozy is helaas versterkt want hij is de Britten en hun Atlantische oriëntatie kwijt. Te vrezen valt dat noodzakelijke ombuigingen en bezuinigingen uitblijven, en dat de ECB nog meer junk-bonds zal opkopen."

Eurofractie

Reacties op 'Akkoord Europese Top heeft veel bijkomende schade'