Oproep tot eerlijke procesgang Pakistaanse Asia Bibi

vlag europa tourwoensdag 19 maart 2014 14:59

Europarlementariƫr Peter van Dalen zet zich met zijn werkgroep godsdienstvrijheid in het Europees Parlement al jaren in voor Asia Bibi. Deze Pakistaanse christin en moeder van vijf jonge kinderen zit in de gevangenis sinds ze voor blasfemie ter dood is veroordeeld.

Onlangs is haar hoger beroep door het hooggerechtshof in Pakistan in behandeling genomen, maar tot nu toe zijn de verantwoordelijke rechters nog niet op komen dagen. Er is veel druk van moslimextremisten om Asia Bibi te executeren. Tot nu toe heeft het Pakistaanse hooggerechtshof alle slachtoffers van de blasfemiewetten vrijgesproken. Van Dalen roept daarom op om het hoger beroep nu snel te behandelen zodat Asia Bibi kan worden herenigd met haar familie en in veiligheid worden gebracht. Christenen zijn in Pakistan steeds vaker het doelwit van extremisten die ook de blasfemiewetten van het land gebruiken om ze angst aan te jagen.

Hieronder uitgebreider informatie over deze zaak en de concrete oproep:

European Parliament Working Group on

Freedom of Religion or Belief

Promoting and protecting FoRB in the EU’s Foreign Policy

Brussel, 19 maart 2014

VERKLARING

Van de Werkgroep Godsdienstvrijheid in het Europees Parlement in de zaak Asia Bibi (Pakistan)

Covoorzitters Peter van Dalen en Dennis de Jong van de werkgroep godsdienstvrijheid in het Europees Parlement zeiden vandaag in een verklaring:

"We zijn blij met het besluit van het hooggerechtshof in Lahore om het hoger beroep van Asia Bibi (Asia Noreen) betreffende haar doodsvonnis vanwege blasfemie in behandeling te nemen.

"We merken op dat in de afgelopen weken twee hoorzittingen zijn georganiseerd, maar betreuren dat beide keren de verantwoordelijke rechters afwezig waren. We vertrouwen erop dat deze rechters wel aanwezig zullen zijn bij de derde hoorzitting, die binnenkort zal plaatsvinden.

"We roepen alle betrokkenen op om moed te tonen en niet toe te geven aan dreigementen van extremisten. We roepen de Pakistaanse overheid op de onafhankelijkheid en het goed functioneren van het hooggerechtshof in Lahore te waarborgen. We roepen tevens de Pakistaanse autoriteiten op om voldoende bescherming te bieden aan alle betrokkenen, zowel nu, als na een mogelijke toekomstige uitspraak.

"De Werkgroep Godsdienstvrijheid in het Europees Parlement zal deze zaak en andere blasfemiezaken in Pakistan nauwgezet blijven volgen."

In haar rapport over godsdienstvrijheid in de wereld in 2013 schreef de Werkgroep dat Pakistan 'de manier waarop het omgaat met de blasfemiewetgeving en het veelvuldige misbruik daarvan moet hervormen met als doel om uiteindelijk de gevaarlijkste onderdelen, waaronder Artikel 295(B) en 295(C) van het Pakistaans Wetboek van Strafrecht af te schaffen.

Voor meer informatie neem contact op met peter.vandalen-office@ep.europa.eu of bezoek de website www.religiousfreedom.eu.

Buitenlands beleid
Eurofractie