Vliegen naar Kalimantan

maandag 08 mei 2006 23:40

Vandaag zullen we naar Kalimantan vliegen om met eigen ogen de oliepalmen, klappersawies en de lege plekken in het oerwoud te zien en om veel te spreken met mensen uit het gebied. Om goed beslagen ten ijs te komen hebben we eerst nog een gesprek met de minister van bosbouw en de oud-minister van economie. Ook op de Nederlandse ambassade krijgen we een briefing. Hoogtepunt was voor mij onze ontmoeting met vier leden uit Kalimantan uit het Indonesische parlement. Dingen waar je vooral weinig van verwacht blijken soms juist verrassend leuk en interessant. De ontmoeting met deze parlementariërs had ik ingeschat als een verplicht nummer waarbij over en weer nietszeggende beleefdheden zouden worden gewisseld. Zo gaat dat vaak. Wij troffen een begeesterd man die ons heel veel wist te vertellen over de situatie wat betreft de oliepalmen. Een gesprek dat ons goed voorbereid heeft op de echte kennismaking met Kalimantan.

Op uitnodiging van het natureandpoverty* programma zijn de Tweede-Kamerleden Boris Dittrich (D66), Tineke Huizinga-Heringa (ChristenUnie) en Henk Jan Ormel (CDA) van 5 tot en met 13 mei op reis geweest naar Kalimantan, het Indonesisch deel van het eiland Borneo. De delegatie werd geleid door de Leidse antropoloog dr. Gerard Persoon, deskundig op het gebied van ontbossingvraagstukken.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Vliegen naar Kalimantan'