Een snelle start

zaterdag 26 augustus 2006 12:56

Na alle hectiek van crisis en formatie, vieren we in Bretagne 3 weken lang heerlijk vakantie met het gezin. Warm zomerweer, veel strand, tijd voor elkaar en voor boeken, en vooral: rust! Op afstand blijf ik wel betrokken bij de voorbereidingen voor de verkiezingen én bij de actualiteit; met name de crisis tussen Hezbollah en Israël houdt me bezig. Zaterdag 29 juli zijn we weer thuis.

De weken daarna zijn al behoorlijk gevuld met allerhande werkzaamheden. Zo gaat het meestal met een reces: weliswaar vergadert de Kamer niet, maar er is meestal zóveel blijven liggen en er komt zóveel bij via mails en de post, dat je je niet hoeft te vervelen… Daar komen dit jaar natuurlijk de vervroegde verkiezingen bij. Dat levert al meteen een flinke stroom uitnodigingen en mediaverzoeken op. Over alles wat met de campagne te maken heeft overleg ik dagelijks meerdere keren met Henk van Rhee, onze campagneleider. Hij heeft met zijn medewerkers stevig doorgewerkt, met als resultaat dat er een gedegen en inhoudelijk concept-campagneplan ligt. Dat bespreken we grondig voordat het naar het Landelijk Bestuur gaat. Het is belangrijk dat ik mij daar als lijsttrekker goed in kan vinden. Dat zit wel goed!

Wat heb ik deze weken nog meer gedaan? Een greep:
  • gesprek met Marjan Haak, onze ChristenUnie-wethouder in Woerden, én met burgemeester Schmidt;
  • vergadering van het Landelijk Bestuur bijgewoond, waar het concept-Verkiezingsprogramma wordt besproken en het campagneplan met instemming wordt begroet;
  • een dagje in de Kamer gewerkt en gesproken met de organisatoren van één van de TV-debatten; er is een gerede kans dat wij daaraan mee kunnen doen;
  • een spreekbeurt voor studenten in Utrecht;
  • tal van afspraken gemaakt voor de komende maanden, van spreekbeurten en media-optredens tot en met het presenteren van een – uiteraard Nederlandse – film tijdens het Nederlandse Film Festival van eind september;
  • een dag meegelopen op Flevo Festival in Liempde, met o.a. een vragenuurtje bij de stand van PerspectieF (de ChristenUnie-jongeren) en een debat met de collega’s Jan Marijnissen (SP) en Jan de Vries (CDA); Jan M. is zo aardig om te bekennen dat hij op mij zou stemmen als de SP niet bestond…; zijn fractiegenoot Harry van Bommel heeft in een interview ook al gezegd fan van de ChristenUnie te zijn;
  • een lang interview met Paul Witteman, wat moet resulteren in een mooi pamflet, waarin ik een ‘hartekreet’ slaak; dat doe ik dan ook, onder het motto ‘o, o, Den Haag’…!
  • een ontmoeting met Anne ‘God’s Smuggler’ van der Bijl;
  • een inspirerende ontmoeting tussen de ChristenUnie en een flink aantal vertegenwoordigers van bij het Christelijk Sociaal Congres aangesloten organisaties; er is veel herkenning van en waardering voor de hoofdlijnen van ons concept-verkiezingsprogramma!
  • en natuurlijk: de jaarlijkse fractiedagen! Drie dagen lang (van woensdag 23 t/m vrijdag 25 augustus) zitten we in Elspeet in een fraai conferentiecentrum, waar we ons met een flink aantal gasten en partijgenoten voorbereiden op het nieuwe parlementaire jaar en vooral: ons buigen over het verkiezingsprogramma en de campagne. Met een diner nemen we uitgebreid afscheid van enkele medewerkers, waarvan er twee heel lang bij de fractie hebben gewerkt, maar ons verlaten hebben omdat ze na de raadsverkiezingen van maart wethouder zijn geworden.

Al met al is de oude wijsheid dat een reces geen vakantie is weer voluit bewaarheid… Desondanks voel ik me behoorlijk uitgerust en begint het eerlijk gezegd al flink te kriebelen als ik aan de komende campagne denk! Ik heb er zin in, we hebben een mooi programma en een goed verhaal en de perspectieven voor de ChristenUnie zijn ronduit goed: in de peilingen staan we op 6 à 9 zetels. Wat zou het geweldig zijn als dat op 22 november werkelijkheid wordt!
André Rouvoet

Reacties op 'Een snelle start'