3 september - week 36 - 2007

maandag 03 september 2007 08:23

De laatste week van het reces zit er op. De week stond vooral in het teken van de fractiedagen in Oestgeest en de vaststelling in het kabinet van de begroting voor 2008.

De fractiedagen hebben we dit jaar goed benut. Met elkaar hebben we nagedacht over het komende jaar. Maar ook met onze medewerkers terug gekeken naar de eerste maanden van onze samenwerking. De eerste maanden van onze samenwerking zijn over het algemeen goed verlopen, maar dat is met een geheel nieuwe ploeg kamerleden geen vanzelfsprekendheid.

Deze week viel me opnieuw weer op hoe goed de chemie binnen de fractie is. Ook dat is geen vanzelfsprekendheid. We investeren daar frequent in. De fractiedagen waren daar ook weer nuttig bij. Dinsdagavond zijn de bewindspersonen nog langs geweest. En we hebben een ontmoeting gehad met bestuursleden en onze partijgenoten van het landelijk bureau. Ook dat is goed. Met elkaar zetten we ons in voor de ChristenUnie. Dan moet je niet met de rug naar elkaar toe staan.

Het kabinet heeft de eerste begroting vastgesteld. Dat is mooi. Minder mooi vind ik dat er al weer van alles op straat ligt. Soms lijkt politiek den Haag net één groot vergiet. Ik geloof niet dat ik daar ooit aan zal en wil wennen. Met Prinsjesdag zal blijken wat nu echt de plannen van het kabinet zijn.

De sociale partners zijn er niet in geslaagd om met een gezamelijk advies te komen over het ontslagrecht. Dat had ik ook niet verwacht. Nu eerst  maar eens afwachten wat er in de boezem van het kabinet gaat gebeuren. Uit uitlatingen van vice-premier Bos maak ik op dat het kabinetsvoorstel niet in beton gegoten is. Ik ben benieuwd wat er straks daadwerkelijk naar ons toe zal komen.

Afgelopen vrijdag ben ik nog aanwezig geweest bij het Christelijk Sociaal Congres in Doorn. Prima bijdragen gehoord over leiderschap. En veel gesprekken gevoerd. Een uiterst nuttig bijeenkomst. Ook inspirerend voor het parlementaire jaar dat nu gaat beginnen.

Arie Slob

Reacties op '3 september - week 36 - 2007'