Puzzelen

dinsdag 31 augustus 2004 23:20

Op de eerste vergaderdag van het nieuwe jaar hebben we zoals gebruikelijk op dinsdag onze fractievergadering, waar met name de Kameragenda veel tijd vraagt. Het lidmaatschap van Arie van de commissie-Duijvestein, die deze week met de openbare verhoren is begonnen, brengt mee dat we nog scherper prioriteiten moeten stellen: naast onze eigen portefeuilles moeten Tineke en ik nu ook nog de debatten uit Aries portefeuille, waar we echt niet kunnen ontbreken, zoveel mogelijk overnemen. Een heel gepuzzel, aangezien ook wij maar op één plek tegelijk kunnen zijn!

's Middags en 's avonds wordt de eerste termijn van de Kamer in het integratiedebat gehouden. Veel bijdragen, waaronder die van mij, zijn vooral beschouwend van karakter: niet zozeer alle ins en outs van het integratiebeleid, maar veel over de grondtonen van het politieke en maatschappelijke debat, het veranderde klimaat, en dergelijke. Ik signaleer dat we van het meer ideologische en optimistische spreken over de multiculturele samenleving zijn opgeschoven naar een realistischer benadering. Dat juichen we op zichzelf toe, maar ik waarschuw tegen een doorschieten: het is goed om oog te hebben voor de problematische aspecten van de integratie en van bijv. de islam, maar er is geen reden om het hele terrein van integratie en religie te problematiseren, laat staan om nodeloos grondrechten in te perken. Iedereen moet zich aan de wet houden, maar iedereen heeft ook een eigen terrein met vrijheid om naar eigen overtuigingen te leven. Dus toch nog altijd 'integratie met behoud van de eigen culturele en religieuze identiteit'... Donderdag zullen Balkenende en Verdonk antwoorden.
André Rouvoet

Reacties op 'Puzzelen'