Dagboek Arie Slob - week 01 2003

zaterdag 04 januari 2003 11:19

Zaterdag 4 januari

Met de auto vertrokken we ’s-morgens naar Amersfoort. Daar zal de start van onze campagne plaatsvinden. Nog een beetje slaperig vertrekken wij. Gisteravond met Marjette naar Andre Rouvoet in Woerden geweest om alvast zijn verjaardag te vieren.Heel erg gezellig, maar wel laat thuis. Mijn vrouw Marjette en de kinderen Lotte en Karen zijn er nu ook bij. Zoon Aron (sinds kort lid van Perpspectief, de jongerenclub van de ChristenUnie) loopt ergens met de scouting door de bossen van Overijssel en oudste dochter Esther zou moeten volleyballen. Met moeite kunnen we onze auto kwijt in Amersfoort. De kerk waar de campagneopening plaats zal vinden zit stampvol als we beginnen. Er is veel muziek (een uitstekend koor en niet te vergeten gospelzanger Ralph van Manen). Naast muziek ook veel politiek. Hoe kan het anders. In een stellingenspel krijgen Leen van Dijke, Dick Stellingwerf en ik de kans om over een paar onderwerpen het ChristenUnie-licht te laten schijnen. Ik reageer op een stelling over onderwijs (rol onderwijsinspectie) en coffeeshops. Wat betreft de onderwijsinspectie merk ik op dat scholen niets te verbergen hebben, maar dat het een slechte zaak zou zijn als de inspectie invloed zou gaan krijgen op de leerinhouden van bijvoorbeeld een vak als godsdienst. Ik heb kritiek op de makkelijke wijze waarop Zalm zich steeds over de onderwijsvrijheid uitlaat. Deze week weer met een acceptatieplicht voor scholen voor bijzonder onderwijs. De VVD is de weg kwijt als het om onderwijsbeleid gaat. En wat de coffeeshops betreft: laten we voor de komende kabinetsperiode afspreken dat we niet meer gedogen dat er gedoogd wordt, is mijn reactie. Ook moeten we niet gedogen dat grote partijen die met een dergelijke stelling de verkiezingen ingaan (zoals het CDA in mei gedaan heeft), daar na de verkiezingen niets meer mee doen. Natuurlijk weet ik ook wel dat sluiting van coffeeshops andere problemen kan oproepen. Daar moet dan beleid op gemaakt worden. Net zo goed als nu al rond coffeeshops veel illegale praktijken afspelen. Het is echter een absoluut verkeerd signaal van de overheid als slechte middelen (we noemen het softdrugs, maar de werkzame stof in de nederwiet is bijna even sterk als in harddrugs!) gedoogd worden en laagdrempelig onder bereik van jongeren kunnen komen.

André wordt toegezongen (vandaag is hij echt jarig) en er wordt een levensgrote taart aangesneden. Er zou voor iedereen een stukje zijn. Nee, dus. Ik heb niets gezien. Slordig, André. Hij had mogelijk door dat de omvang van mijn buik aan het toenemen is. Andre heeft een uitstekende toespraak met daarin een aantal uitdagingen voor collega-lijsttrekkers. Jammer dat later in de media dergelijke uitdagingen direct als een aanval wordt getypeerd. Waar mag André Balkenende niet vragen zijn ambities met betrekking tot sociaal beleid wat hoger te stellen. Wij zijn daarin teleurgesteld in het CDA. Terecht geeft Andre ook aandacht aan de speerpunten van de ChristenUnie (gezin/opvoeding, veiligheid/betrouwbaar bestuur, opkomen voor kwetsbaren, gezonde economie/goed rentmeesterschap en gerechtigheid zonder grenzen). Zie voor zijn tekst: www.andrerouvoet.nl Het is al met al een uitstekende startdag. Hier krijg je het gevoel dat je nodig hebt om dit werk te kunnen doen. Een enorme saamhorigheid en uitstekende sfeer. Fijn dat dit zo kan.

In de loop van de middag thuis. De rest van de dag (tot 23.00 uur) aan het werk met toespraken en lezingen.

Arie Slob

Reacties op 'Dagboek Arie Slob - week 01 2003'