week 12 - 2005

donderdag 24 maart 2005 22:20

Deze week stond politiek gezien voor een groot deel in het teken van de gestrande pogingen van D66 om de direct gekozen burgemeester in te voeren. De avond van ‘van Thijn’ heb ik met veel belangstelling gevolgd. Wat een ontknoping. Dit had geen enkele creatieve scriptschrijver kunnen bedenken. De senatoren van de PvdA deden wat hun partijgenoten 9 november 2004 in de Tweede Kamer hadden moeten doen: tegenstemmen. Toen waren er maar 4 PvdA-kamerleden (waaronder oud-minister Klaas de Vries) en de fracties van SGP en ChristenUnie die tegenstemden. Ik vind het sneu voor Thom de Graaf, maar deze uitslag behoed de lokale politiek voor de invoering van een bestuurlijke vernieuwing die wel eens heel ontwrichtend op de lokale politieke verhoudingen zou hebben kunnen uitwerken. Zeker in het tempo dat Thom de Graaf voor ogen had. Terugkijkend kan gesteld worden dat hij de bestuurlijke vernieuwingslat voor zichzelf en andere te hoog gelegd heeft. Zijn aftreden vind ik overigens wel getuige van de nodige klasse.

Opvallend dat de PvdA zoveel kritiek over zich heen heeft gekregen. Ze hebben inderdaad iets uit te leggen, maar voor welke partij geldt dat eigenlijk niet bij dit dossier. Neem het CDA als voorbeeld. Zowel in de Eerste als Tweede kamer stemde het CDA tegen de 1e lezing van de grondwetswijziging. Het CDA ging de verkiezingen van 2002 in met de kroonbenoemde burgemeester in het programma. In het regeerakkoord van Balkende I was dit programmapunt ingewisseld voor de direct gekozen burgemeester. Balkenende I viel erg snel en we kregen weer nieuwe verkiezingen. Het CDA ging die verkiezingen weer in met de door de kroon benoemde burgemeester in het verkiezingsprogramma. Na de verkiezingen van januari 2003 kwam het kabinet Balkenende II met de direct gekozen burgemeester weer in het nieuwe regeerakkoord. En bij de 2e lezing van de grondwetwijziging waren ‘opeens’ zowel de CDA-leden van de Eerste als de Tweede Kamer voor de grondwetswijziging. Kunt u het nog volgen. Wat een gejojo met de burgemeesters van Nederland. In dat opzicht was het zeer opvallend dat Maxime Verhagen de PvdA verweet de boel (ik citeer uit het debat van woensdagnacht) ‘belazerd’ te hebben. Weinig parlementair taalgebruik, maar de pot verwijt de ketel. Alleen D66, SGP en de ChristenUnie hebben in dit dossier een kraakheldere en consistente opstelling gehad. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het mag wel eens gezegd worden. Opvallend overigens de luchtige manier waarop de minister-president het debat voerde. Is dat ook bestuurlijke vernieuwing? Het is voor hem toch niet te hopen dat hij de situatie onderschat. Nog een keer zijn kabinet zien stranden zou voor hem namelijk wel eens iets teveel van het goede kunnen zijn!

Inmiddels zijn CDA, VVD en D66 bezig de stukken bij elkaar te vegen. Thom de Graaf zag geen perspectief meer voor D66 in het kabinet, maar Boris Dittrich denkt daar anders over. Minister Brinkhorst en staatssecretaris van der Laan beraden zich op hun positie. Dat klinkt gewichtig. Er moet – zo zegt men - compensatie komen. Ik ben benieuwd waarom, wat en hoe? Ik schrijf deze woorden donderdagavond af. De tijd zal leren hoe snel we antwoorden krijgen.

Deze week zelf onder andere een debat gevoerd met staatssecretaris van der Laan over het verkorten van de erkenningsduur van de publieke omroepen (van 5 naar 3 jaar). Ook een vergadering van het presidium bijgewoond en een groot aantal gesprekken gevoerd. Deze week ook weer een groot aantal gasten ontvangen. Waaronder veel jonge mensen. Altijd leuk. Woensdagnacht vanwege het debat over het aftreden van minister de Graaf in den Haag overnacht.

Morgen is het Goede Vrijdag. We herdenken dan de kruisdood van Jezus Christus. Naar mijn mening het belangrijkste christelijke feest. We mogen het komende weekend ook stilstaan bij het feit dat de gestorven Heiland opgestaan is uit de dood. ‘De Heer is waarlijk opgestaan’ is een eeuwenoude maar nog steeds actuele paasgroet. Ik wens al de lezers van mijn weblog fijne paasdagen en houvast in deze wetenschap toe. Op de site www.paasfeest.nl kunnen geïnteresseerden wat meer informatie over de achtergrond van het paasfeest terugvinden.
Arie Slob

Reacties op 'week 12 - 2005'