week 22 - 2005

zaterdag 04 juni 2005 19:38

Wat zullen de Fransen met spanning naar de dag van het eerste nationale referendum in Nederland hebben uitgekeken. ‘Nederland zou de Fransen wel eens een lesje leren’. Drie dagen na het ‘grande non’ van Frankrijk werd Balkenende en alle ja-campainers de oren gewassen. Wat een uitslag. Zoiets verzin je van te voren niet. Tijd voor bezinning over de koers van Europa. Dat komt hard aan bij al die euro-optimisten. Nu maar hopen dat er een daadwerkelijke bezinning komt over Europa. Er zijn partijen (o.a. PvdA, VVD en CDA) die nu een hele draai moeten maken. De vraag is ook hoe de rest van Europa gaat reageren. Er is veel onbegrip. Een Belgische minister maakte er direct een frontale aanval op Balkenende van. Tijd voor een nieuwe Tiendaagse Veldtocht? Ik ben erg benieuwd hoe de Europese top van 16 juni gaat verlopen. Dat wordt voor de Nederlandse bewindslieden een tocht naar Canossa.

Ik ben vorig weekend in Helsinki geweest en heb genoten van World Skills Masters. Geweldig om de Nederlandse jongeren (35 in totaal) op dat internationale podium actief te zien. Dat is nog eens promotie van het beroepsonderwijs. Helaas weinig aandacht voor dit evenement in de Nederlandse media. Voor geïnteresseerden: zie www.ikganaarfinland.nl. en www.skillssupporter.nl. Ik heb ook genoten van het reisgezelschap waarmee ik weg was. Waaronder Leonard Geluk (CDA-wethouder Rotterdam) en Loek Hermans (MKB Nederland). Hermans was als burgemeester van Zwolle degene die mij de eed af nam toen ik in 1993 raadslid werd. Ook was hij als minister aanwezig bij mijn maiden speech in de Tweede Kamer (februari 2001). Zaterdagmiddag gezellig met hem op een terrasje bij de haven van Helsinki in de zon gezeten. Complimenten overigens voor Jos de Goeij, directeur Skills Netherlands, die zich met zijn medewerkers veertien dagen lang uit de naad heeft gewerkt in Helsinki voor al die jongeren. Nu maar hopen dat in 2008 EuroSkills naar Rotterdam zal komen.

Maandag en dinsdag nog wat aan het referendum gedaan. Onder meer door dinsdagmiddag met de Zwolse collega’s in een winkelstraat te folderen en vragen van burgers te beantwoorden. Veel mensen waren er al uit (overwegend nee) en er waren nog wat twijfelaars. Onze actie trok ook enige media-aandacht. Dat mag ook gezegd worden van André Rouvoet zijn activiteiten deze week. Hij was niet van de buis weg te slaan. Ik heb bewondering voor zijn inzet en de overtuigende manier van debatteren. Hij deed het erg goed. Oké, ik ben bevooroordeeld, maar sta in deze opvatting niet alleen. In zijn 1e echte grote televisiedebat (Twee Vandaag) versloeg hij al zijn opponenten (van Aartsen, Bos, Verhagen). Van Aartsen deed deze week tot twee maal een (vergeefse) poging om André en de ChristenUnie te stigmatiseren en in het kamp van communisten en enge nationalisten te jagen. Dat was erg dom. Ik ken mensen die alleen daarom al tegen hebben gestemd. Ook het verwijt van van Aartsen (fractievoorzitter van een fractie van 27 mensen) dat André (fractievoorzitter van een fractie van 3 leden) een overlegje over Europa gemist had, kwam merkwaardig over uit de mond van de man die een week daarvoor nog het grote verantwoordingsdebat had laten lopen om te folderen. Leuk voor André dat zowel een peiling van Maurice de Hondt als De Telegraaf  duidelijk maakt dat hij bij de burgers in de campagne de meeste indruk heeft gemaakt. Dat zou bij de verkiezingen van 2007 ook niet verkeerd zijn!

Deze week ook nog een aantal andere zaken gedaan. Onder meer een voortgangsoverleg over het communicatiesysteem C2000 voor politie, brandweer en marechaussee met minister Remkes (BZK). We kruipen naar de eindstreep van dit grote project, waren mijn inleidende woorden, maar er is absoluut geen plaats voor al te ronkende teksten. Er moet nog heel wat gebeuren. Remkes was het zowaar met mij eens. Merkwaardig overigens dat teletekst ’s-avonds als een soort primeur melde dat er 43 masten bijgebouwd gaan worden. Dat weten we namelijk al maanden. Even niet opgelet, zullen we maar denken.

Vrijdag weer veel tijd besteed aan de Zorgcombinatie Zwolle e.o. Zaterdag naar Utrecht geweest om deel te nemen aan een forum tijdens de oprichtingsvergadering van een nieuwe vereniging voor raadsleden. Ik mocht met Ralph Pans (VNG) en Hermans Sietsma (provincie Utrecht) in debat over de verhouding tussen de landelijke en de lokale overheden. Mooi thema om een aantal kabinetsvoornemens aan te spiegelen.

Deze week hebben mijn beide oudste kinderen hun examens afgesloten. Deze examens leverde ook bij hun ouders de nodige stress op. Nu de uitslag afwachten. Dat zal nog spannend worden.
Arie Slob

Reacties op 'week 22 - 2005'