week 3 - 2006

zaterdag 21 januari 2006 19:32

De Tweede Kamer is deze week weer begonnen met haar vergaderingen. Ik kon direct aan de bak met een uitgebreid overleg met minister van der Hoeven over de invoering van lumpsumfinanciering in het primair onderwijs. Ook een uitgebreid debat met de ministers Donner, Remkes en Peijs over de zogenaamde bestuurlijke boete. Dat was een ingewikkeld juridisch debat. Ik debatteer niet zo vaak met minister Donner. De politicus van het jaar 2005 liet zien over de nodige debatteervaardigheden te beschikken. Wel opvallend dat hij vaak geen direct antwoord op de gestelde vraag gaf.  Volgende week maken we het debat verder af. Dat wordt een drukke week. Onder meer debatten over de Tweede Fase en het zogenaamde burgerinitiatief. En overleggen over de lerarenopleidingen en de voor- en naschoolse opvang. Werk genoeg, zullen we maar zeggen.

Afgelopen maandag weer op pad geweest. Dit maal naar Meppel. De lijsttrekker van de ChristenUnie aldaar (Roel Veerman) heeft ooit nog als leerling bij mij in de klas gezeten in  de tijd dat ik docent was. Dat is inmiddels lang geleden, maar je voelt je ouder worden. Leuk werkbezoek overigens en ’s avonds een volle zaal tijdens de spreekbeurt. Niet verkeerd.

Deze week wist de VVD de media weer te halen. Beter gezegd: Wiegel. Dat gaat niet goed, zal de top van de VVD gedacht hebben. Razendsnel werd de Wiegel-constructie bedacht: niet beschikbaar voor de Tweede Kamer, wel beschikbaar als premier. Samen met Jozias van Aartsen op pad. Dat kan leuk worden. Het eerste deel van de avond ontvouwt van Aartsen zijn progressief-liberale plannen. Het tweede deel van de avond geeft Wiegel aan deze plannen niet uit te zullen voeren. Altijd goed voor een avondvullend programma en het trekt ongetwijfeld media-aandacht. En als er iets belangrijk is in deze tijd, dan is het dat wel. Weisglas heeft inmiddels zijn vraagtekens bij de Wiegel-constructie geplaatst. Dat noem ik nog eens snel handelen. Benieuwd wie er nu aan de beurt is om te reageren.

De PvdA wist de media te bereiken met de mededeling dat ze het voorstel van Pechtold om de direct gekozen burgemeester in de Grondwet te verankeren niet zullen steunen. Dat verbaast me niet. Ik denk dat VVD en CDA dat ook wel voorzien hebben. De PvdA is namelijk als partij voor een door de raad gekozen burgemeester. De PvdA is wel nodig voor de grondwetswijziging. Dat feest gaat dus straks niet door. Tenminste, bij de eerst komende stemming is de helft plus één genoeg. Daar zorgen VVD, CDA en D66 wel voor. In een volgende kabinetsperiode is de tweederde meerderheid pas nodig. Dat duurt nog wel even. Als het kabinet in ieder geval de rit uitzit.

De peilingen van deze week zal bij CDA en VVD weer enige hoop losgemaakt hebben (beiden plus drie zetels). Ik vraag me wel af waar die zetels vandaan komen. Het zijn vooral (virtuele) SP en GroenLinks-zetels die naar CDA en VVD gaan. Daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen. De ChristenUnie staat al weer enkele weken op vijf zetels.

Goed nieuws voor ons deze week toen bekend werd gemaakt dat in Rotterdam de zogenaamde Doe-normaal contracten van start zullen gaan. Bedoeld om met jongeren afspraken te maken en op die manier de overlast in de openbare ruimte tegen te gaan. Een initiatief van André Rouvoet dat door minister Donner in eerste instantie werd afgehouden. Veel media (onder andere het Journaal) maakte er melding van, maar er werd vaak niet bijgezegd of geschreven op wiens initiatief dit allemaal opgepakt is. Nu mogen al onze goede ideeën overgenomen worden, maar a.u.b. wel met bronvermelding.

Donner en Remkes hebben hun handen weer vol. Er is weer AIVD-informatie op straat terecht gekomen. Dat zal volgende week wel weer een debat opleveren. Niet geheel ten onrechte. Dit soort zaken kun je niet schouderophalend afdoen.

Deze week konden we in de krant lezen dat kinderen hun vader steeds minder belangrijk vinden. Dat is slikken. Laat nu juist deze week mijn oudste dochter Esther voor haar rijbewijs geslaagd zijn. In één keer geslaagd (evenals ooit haar vader en moeder!) Hartstikke knap van haar. En wie belde ze als eerste om het goede bericht door te geven? Precies, haar vader. Mijn andere dochter (Lotte) is dit weekend met circa 200 andere jongeren op een zogenaamd Wervelweekend. Ik ontving inmiddels van haar al een aantal sms-jes. Ben ik nu de uitzondering die de regel bevestigt?
Arie Slob

Reacties op 'week 3 - 2006'