6 juni - week 23 - 2009

zaterdag 06 juni 2009 20:27

Dit was de week van de Europese Verkiezingen. De ChristenUnie wist haar positie in Europa vast te houden. Ook nu het aantal te verdelen zetels voor Nederland is teruggelopen (van 27 naar 25). Lijst zes behaalde twee zetels. En het behaalde percentage was hoger dan in 2005. Kijkend naar het resultaat van onze coalitiegenoten hebben we geen reden tot klagen. Dankbaarheid overheerst. Opvallend is natuurlijk de hoge score die de PVV wist te behalen. Veel mensen hebben door middel van een stem op de PVV een signaal willen afgeven. Ik denk dat het belangrijk is dat signaal serieus te nemen.

Voor veel mensen is een stem op de PVV een proteststem geweest. Dat bleek vrijdag ook uit een aantal televisieprogramma's (EenVandaag, Netwerk, Nova) waar gesprekken werden getoond met burgers uit steden waar veel PVV-stemmen waren uitgebracht. Er is veel onvrede en onzekerheid onder burgers waar te nemen. Dat is niet vreemd. We leven namelijk in een onzekere tijd. Wilders heeft deze onvrede en onzekerheid weten te koppelen aan onbestemde/ontevreden gevoelens over Europa. En aan ontevredenheid over het optreden van het kabinet. In dat opzicht ging het deze week om meer dan alleen een stem over de koers van Europa.

Nu kunnen we met elkaar in een ontkenningsfase terechtkomen. Als ChristenUnie kunnen we ons zelfs verschuilen achter een goed verkiezingsresultaat. Beter is de gevoelens van burgers serieus te nemen. Scherper neer te zetten waarmee we bezig zijn. Maar ook rekening houdend met de problemen waar burgers iedere dag tegen aan lopen. Voor een deel doen we dat al. Zie ook de reacties van een aantal ministers in de afgelopen dagen. Maar als dat onvoldoende over komt, is er extra werk aan de winkel. En n iet uit te sluiten is dat bepaalde onderwerpen meer aandacht verdienen. Overgaan tot de orde van de dag is geen optie.

Ik heb zelf mijn stem uitgebracht in Zwolle. Op Peter van Dalen, de lijsttrekker van de ChristenUnie. 's Middags was ik weer in den Haag. Daar hadden we een aantal interne overleggen gepland. Na het wekelijkse bewindspersonenoverleg ben ik naar de uitslagenavond in het stadhuis in den Haag gegaan. Daar werd al snel duidelijk dat we een goed resultaat hadden bereikt.

Tot een half uur voor het afsluitende fractievoorzitterdebat leefde ik in de veronderstelling dat ik daar namens de ChristenUnie aan zou deelnemen. Op het allerlaatste moment hoorde ik echter dat de tafel te vol was en dat ChristenUnie én GroenLinks waren afgevallen. Merkwaardig. We zijn de enige regeringspartij die goed overeind is gebleven. Er bleek - zo kreeg ik van onze voorlichters te horen - geen beweging in te krijgen. Ik ben toen maar weg gegaan. Later zat GroenLinks toch nog aan tafel. Nu was het een debat van niks. Ferry Mingele had er ook geen enkele grip op. Maar toch. Ik heb veel vragen over mijn afwezigheid gehad. Nu heb ik een hekel aan Calimero-reacties, maar vervelend was het wel. Volgende keer beter.

Zaterdag hebben we als ChristenUnie het gehele kamergebouw tot onze beschikking gehad. Onze jaarlijkse vriendendag. Circa 500 geinteresseerden waren naar den Haag gekomen. Mijn vrouw en oudste dochter Esther met twee vriendinnen waren er ook. Het was erg gezellig. Debat, muziek, speeddaten, rondleidingen, gezellig praten. Er was voor elk wat wils. Geweldig om mensen dan tevreden aan het eind van de dag het kamergebouw te zien verlaten. Het is prachtig als mensen op ons stemmen. Maar op deze manier steun ervaren geeft ook een impuls aan het werk. Op die manier konden ook de kamerleden en medewerkers van de fractie van de ChristenUnie aan het eind van de dag tevreden het gebouw verlaten.

Woensdag heb ik met kamerlid Ed Anker en Jacob Pot (ambtelijk secretaris van de fractie) een werkbezoek afgelegd aan de vmbo-sector van CSG De Goudse Waarden in Gouda. We werden uiteraard ontvangen door de directie, maar door leerlingen de school rondgeleid. Prachtig om te zien hoe men daar bezig is. Er werd geen moment 'gezeurd' over schoolboeken, urenregelingen, bekostigingen of weet ik veel wat, maar vol enthousiasme gesproken over de wijze waarop men onderwijs geeft en wil geven. Ook de leerlingen waren overwegend enthousiast over hun school. Ik maak dat wel eens anders mee. Zo kan het dus ook.

Maandag was het tweede Pinksterdag. Heerlijk een daagje met familie weg geweest. Het was ook fantastisch weer. Mooi dat er dagen zijn dat de politiek even ver weg is.

Arie Slob

Reacties op '6 juni - week 23 - 2009'