We zullen nu naar de Eerste Kamer moeten

Arie Slob_kleinzaterdag 17 oktober 2009 15:34

Dit was vooral een week van grote onderwerpen. In de media domineerden vooral de perikelen rond de DSB. Onvoorstelbaar hoe snel dat allemaal gegaan is. Zelf ben ik de hele week bezig geweest met gesprekken in coalitieverband over de verhoging van de AOW-leeftijd. Vaak tot diep in de nacht. Donderdagavond werd duidelijk dat we met een gerust hart de besluitvorming in de ministerraad van vrijdag tegemoet konden zien.

Deze week is ook de behandeling van het initiatiefwetsvoorstel Kraken en Leegstand afgerond. Een geweldig moment. Al is niet iedereen het daar mee eens. De publieke tribune moest vanwege onregelmatigheden zelfs ontruimd worden. En voor het gebouw van de Tweede Kamer moest de politie charges uitvoeren om demonstranten die niet wilden vertrekken, af te voeren. Duidelijk is dat de herfst onstuimig begonnen is.

Zoals aangegeven ging het deze week vooral over de verhoging van de AOW-leeftijd tot 67 jaar. Nadat de SER er voor 1 oktober niet in geslaagd was tot een breed gedragen advies over deze verhoging te komen, lag het onderwerp weer op het Binnenhof. Als coalitiepartijen hebben we dit snel en voortvarend opgepakt. Tijdens ons partijcongres had ik al aangegeven dat er deze maand een besluit moest vallen. De mensen hebben recht op duidelijkheid. En er ligt inmiddels ook voldoende informatie om tot een besluit te komen.

In eerste instantie waren onze woordvoerders over de AOW in gesprek met de bewindspersonen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Donner en Klijnsma. Voor de ChristenUnie was Cynthia Ortega daarbij betrokken. Vanaf vorige week zijn ook de fractievoorzitters bij de gesprekken betrokken. Uren en uren hebben we met elkaar gesproken. Dat gebeurde op verschillende plaatsen. Voortdurend achtervolgd door belangstellende journalisten. Donderdagavond hebben we elkaar voor het laatst ontmoet en gingen we uiteen met de verwachting dat het kabinet een dag daarna tot besluitvorming zou kunnen overgaan. Dat is inmiddels ook gebeurd.

Ik ben blij met de besluitvorming die nu heeft plaatsgevonden. Het is geen makkelijk besluit, maar wel onvermijdelijk. Ook onze kinderen en kleinkinderen hebben in de toekomst recht op een robuust en toekomstbestendig systeem voor wat betreft de AOW, de sociale voorzieningen, het onderwijs en de zorg. Mede vanwege de toegenomen levensverwachting (mensen worden steeds ouder) werd de druk op het huidige systeem steeds groter. Nu niets doen, was echt geen optie meer. Het getuigt van een groot verantwoordelijkheidsbesef én daadkracht dat deze coalitie dit moeilijke besluit genomen heeft. Op de site van de ChristenUnie zal een inhoudelijke beoordeling van de gemaakte keuzen terug te vinden zijn.

Uren en uren steken ook in het intiatiefwetsvoorstel Kraken en leegstand. Samen met mijn collega's Jan ten Hoopen (CDA) en Brigitte van der Burg (VVD) en onze medewerkers ben ik daar circa anderhalf jaar mee bezig geweest. Woensdagavond (tussen de AOW-gesprekken door) was de afronding van het debat. Donderdagavond vond de stemming over het wetsvoorstel plaats. We wisten een meerderheid achter ons voorstel te krijgen (CDA, VVD, ChristenUnie, SGP en PVV stemden voor). Met recht kan hier gesproken worden van een historisch besluit. Er was vaker gesproken over een algeheel kraakverbod, maar om verschillende redenen is het er nooit van gekomen. Als initiatiefnemers zullen we nu naar de Eerste Kamer moeten om ook daar ons wetsvoorstel te verdedigen. Ik kijk er naar uit.

Morgen vertrek ik met de voorzitter van de Tweede Kamer en een aantal collega-fractievoorzitters naar Suriname. Voor mij is het de eerste keer dat ik dit land zal bezoeken. Ik kijk ernaar uit.

Arie Slob

Arie Slob