Integratie en Afrika

maandag 07 februari 2005 22:16

Afgelopen week heb ik een aantal interviews gegeven over de visie van de ChristenUnie op integratie. Met de terugkeer van Hirsi Ali in het Parlement is de Tweede Kamer weer terug naar de normale gang van zaken. Al herinnert de scherpe beveiliging alle Kamerleden en medewerkers dagelijks aan terroristische dreiging.

Belangrijk voor mij is het onderscheid tussen extremisten/terroristen en ‘gewone’ moslims. Dat onderscheid moeten we blijven maken.
Voor de komende week staat eerwraak op de politieke agenda. Een belangrijk debat. Het staat buiten kijf dat wij niet accepteren dat vrouwen en in sommige gevallen ook mannen voor de dood moeten vrezen omdat zij de familie-eer hebben geschonden. Onze rechtsorde staat het niet toe dat mensen het recht in eigen hand nemen en familieleden van het leven beroven. Daders van eerwraak worden berecht en bestraft.
Het is een veel moeilijker opgave om de gedachte aan eerwraak bespreekbaar te maken en ter discussie te stellen binnen die gemeenschappen die dat vanuit hun eigen cultuur en geschiedenis een geoorloofd middel vinden. Zij moeten ervan overtuigd worden dat eerwraak slecht is.
Nog een volle week integratie dus, komend weekend moet ik pakken voor een werkbezoek aan Afrika. Hierover later meer.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Integratie en Afrika'