Jacht op het Koningshuis

Fractieblog-Andredinsdag 23 november 2010 17:18

André blogt: Voor wie het nog niet duidelijk was dat er nogal wat verschillen zijn tussen de ChristenUnie en de meeste andere oppositiefracties, werd dat afgelopen week nog eens glashelder. Terwijl we als Nederland te kampen hebben met enorme uitdagingen en problemen als de financiële crisis, de klimaatcrisis en vraagstukken van veiligheid en verscheidenheid, trok de linkse én libertijnse oppositie dapper ten strijde tegen… de positie van de Koningin in ons staatsbestel.

We zouden toe moeten naar een ceremonieel koningschap, de Koningin moest uit de regering, ze mag geen rol meer spelen bij de kabinetsformatie en de leden van het Koninklijk Huis moeten belastingen gaan betalen. En dat alles onder de noemer van ‘modernisering’. En jawel: ze kregen daarbij de opportunistische steun van Geert Wilders en zijn club, die nog niet vergeten is dat de Koningin in een kersttoespraak het belang van saamhorigheid in de samenleving onderstreepte. Hoe durfde ze…!

En om het helemaal af te maken bestreed D66-leider Alexander Pechtold ook nog eens als een ware Don Quichotte hem onwelgevallige teksten in de Nederlandse wetten. Na eeuwenlang de formulering ‘bij de gratie Gods’ in de bekendmaking van wetten een Koninklijke besluiten te hebben gehanteerd, is het volgens hem zaak om “uiterst terughoudend te zijn met het doen van godsdienstige uitingen”. De ene keer is het de bede in de Troonrede, nu weer de aanhef van wetten. We kennen toch scheiding van kerk en staat, nietwaar?

Kennelijk was het dus weer het seizoen. Zolang als ik meeloop in Den Haag hebben we dit debat eens in de zoveel jaar. De jacht was dus weer geopend. Het mag allemaal, hoor, maar we hebben toch warempel wel belangrijker zaken te bediscussiëren?!

Wie het debat gevolgd heeft ontkwam niet aan de indruk dat hier oplossingen werden gepresenteerd waar vervolgens nog de problemen bij moesten worden gezocht. Echte overtuigende argumenten waarom onze constitutionele monarchie niet voldoet heb ik in elk geval niet gehoord.

Vandaag werden de meeste moties verworpen. De ChristenUnie stemde met overtuiging tegen. Kleine voorspelling: over een paar jaar krijgen we dit debat weer. Als het weer het seizoen is…

André Rouvoet
Tweede Kamerfractievoorzitter ChristenUnie

André Rouvoet
fractieblog

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht