Week 10 - 2006

zaterdag 11 maart 2006 21:58

Wat een verkiezingsweek hebben we achter de rug. . Maandag heb ik zelf nog campagne gevoerd in Harderwijk. Samen met Marcel Compagnen, raadslid voor de ChristenUnie in Harderwijk, heb ik de campagne letterlijk af laten lopen door in ChristenUnie-hesje
met hem 10 kilometer hard te lopen langs een aantal interessante locaties.  Een dag later krijgt de ChristenUnie er in Harderwijk een zetel bij (van 4 naar 5). Niet verkeerd.

Niet verkeerd is ook de verkiezingsuitslag voor de ChristenUnie in veel gemeenten. We krijgen er circa 15 procent extra zetels bij. Dat is veel als je bedenkt dat we vier jaar geleden ook al zo goed gescoord hadden. Nu gaan we in de plaatsen waar we met een eigen lijst zijn uitgekomen van 303 naar 346 zetels. Er zijn nog een aantal plaatsen waar we een gecombineerde lijst met de SGP hebben. In deze plaatsen gaan we van 103 naar 106 zetels. Dankbaarheid overheerst voor een dergelijke uitslag.

Leuk om te zien dat in plaatsen waar ik zelf campagne heb gevoerd de Christenunie overwegend goed gescoord heeft. Je kent de mensen en weet hoe hard ze er voor geknokt hebben. Ik noemde Harderwijk al. Maar ook Bunschoten (naar 7 zetels), Barneveld (naar 5 zetels), Urk (naar 6 zetels), Hattem (2e partij geworden met 4 zetels en voor het eerst het CDA gepasseerd in zetelaantal), Zwartewaterland (5 zetels en grootste partij geworden), Kampen (grootste partij geworden), Apeldoorn (van 2 naar 3), Ridderkerk (van 2 naar 3 zetels). Om er maar een paar te noemen. Nieuw komen we binnen in o.a. Eindhoven, Bussum en Alkmaar. Opvallend ook de goede score in Delfzijl (van 1 naar 4 zetels), Utrecht (naar 2 zetels) en Waalwijk (van 1 naar 3 zetels). Er zijn ook plaatsen waar het minder is gegaan. Ik denk o.a. aan Enschede (van 3 naar 2 en inmiddels buiten de collegeonderhandelingen geplaatst) en Dordrecht (van 4 naar 3 zetels). Jammer dat we in Amsterdam geen zetels weet te bemachtigen en dat Rotterdam en Den Haag op 1 zetels blijven steken.

In mijn eigen woonplaats Zwolle heb ik dinsdagavond de uitslag live meegemaakt. Wat zijn dat spannende momenten. Dat went nooit. De ChristenUnie blijft op 5 zetels staan, maar wint wel ca. 500 stemmen erbij. Het CDA verliest 2 zetels, de PvdA wint er 2. De VVD, vier jaar in de oppositie gezeten, weet er niets bij te winnen en blijft opnieuw op 5 zetels staan. Jan Franssen is ook aanwezig tijdens de uitslagenavond. Zijn lijstduwerschap heeft de VVD niet aan een extra zetel geholpen. Er komen bij de VVD ook twee kandidaten met voorkeurstemmen binnen. Gerrit van der Kooij (oud-presentator TROS-Kamerbreed) en horecabaas Hans Borrel. Zij duwen twee zittende raadsleden weg. Gezellig. Ik ben benieuwd naar de verdere collegeonderhandelingen.

Ik heb dinsdagnacht tot in de kleine uurtjes uitslagen bekeken. Woensdagmorgen lees ik op teletekst dat van Aartsen zich heeft teruggetrokken als fractievoorzitter. Dat had hij mooi voor zich gehouden tijdens het televisiedebat op dinsdagavond. Van de drie coalitiepartijen had de VVD nog het minst ingeleverd. Ik begrijp wel dat hij dit moment gebruikt heeft. Hij zag de bui waarschijnlijk al hangen en dan kun je beter maar doorpakken. D66 noemt de uitslag ‘pet’ en het CDA geeft aan door te gaan op de ingeslagen weg. Welke weg dat is, wordt mij niet helemaal duidelijk. Dit worden zware maanden voor de coalitie. Inmiddels zijn er al twee fractievoorzitters in de coulissen verdwenen. De druk zal steeds groter worden en de grote vraag is welke fractie als eerste zal bezwijken. Alleen maar wachten op betere economische tijden lijkt me niet genoeg om het tij te keren.

De PvdA en de SP hebben het meest gewonnen. Leuk voor hen. De vraag is wel of men met een dergelijke winst kan omgaan. Voor de SP wordt het nu echt serieus. In veel gemeenten hebben ze steeds oppositie gevoerd. Nu zal er bestuurlijk iets van hen gevraagd worden. Dat gaat toch iets verder dan gepeperde teksten uitspreken en aansprekende acties voeren. Ik ben zeer benieuwd of men dat kan waarmaken. Bijzonder overigens om te zien dat de SP in Oss (woonplaats van Jan Marijnissen en bakermat van de SP) vier zetels verliest. Daar heeft men al bestuurlijke verantwoordelijkheid gedragen. Een voorteken voor over 4 jaar?

Marc Rutte heeft zich inmiddels beschikbaar gesteld voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Ik mag Marc wel. Hij kent een zeer soepele omgang met de Tweede Kamer en weet zijn politieke boodschap altijd goed te verkopen. Dat is nog geen garantie voor succes in de toekomst. De VVD staat inmiddels voor een groot aantal uitlopende en soms tegengestelde opvattingen over belangrijke onderwerpen als integratie, bestuurlijke vernieuwing en de vrijheid van onderwijs. De vraag is of Rutte daar enige stroomlijning en profiel in weet te krijgen. Ook zal hij de confrontatie moeten aangaan met andere politieke leiders. Dat is toch wel even wat anders dan de Wet Werk en Bijstand de Staten-Generaal doorloodsen. Ook wonderkinderen moeten vol aan de bak. Ik ben benieuwd wie binnen de VVD de confrontatie met hem zal aangaan. Leuk overigens dat Willebrord van Beek nu als tussenpaus fungeert. Een bijzonder fijne en integere collega.

Woensdag en donderdag in den Haag gewerkt. O.a. een overleg met staatssecretaris Schultz over het project Ruimte voor de Rivier. Ook een (besloten) overleg met minister Brinkhorst over de laatste stand van zaken rond de energie-intensieve industrie in het Noorden van het land. Er wordt daar nog onderhandeld over meerjarige contracten met energiebedrijven. Vandaar het besloten overleg.

Woensdagavond met Tineke en medewerker Pieter en zijn vriendin een kerkdienst bijgewoond in het teken van biddag voor gewas en arbeid.

Vrijdag thuis gewerkt en nog naar Bunschoten geweest voor een vergadering van het deputaatschap kerk en overheid van mijn kerkgenootschap. Zaterdag een familiedag gehad. Met mijn schoonfamilie de 74e verjaardag van mijn schoonmoeder gevierd.

Zaterdag kennis genomen van het overlijden van Milosevic. Overleden voordat zijn proces was afgerond.
Arie Slob

Reacties op 'Week 10 - 2006'